ANNONS

Klarna om intäktsrekordet: "Vi fokuserar på hållbar tillväxt"

Klarna om intäktsrekordet: "Vi fokuserar på hållbar tillväxt"
Sebastian Siemiatkowski, VD Klarna

Klarna slog två miljarder i intäkter och ökade samtidigt rörelseresultatet med 140 procent.

ANNONS

Under gårdagen lämnade Klarna in sina siffror för årets första halvår till Bolagsverket, och av delårsrapporten att döma har VD:n Sebastian Siemiatkowski och hans kollegor all anledning att fira i helgen.

Resultatet: 320,5 miljoner kronor

Koncernen Klarna Holding AB:s intäkter för halvåret 1 januari till 31 juni 2017 har nämligen för första gången kommit över 2 miljarder kronor, och närmare bestämt uppnått 2 051 579 000 kronor. Det kan jämföras med knappt 1,7 miljarder kronor under samma period förra året.

- Vi är nöjda med den starka tillväxten på alla marknader, och ökningen i antal butiker och volym. En stark balansräkning är essentiell för oss nu när vi är en bank. I jämförelse med våra konkurrenter har vi lägre marginaler. Vi fokuserar på hållbar tillväxt och att fortsätta skapa mervärde för både e-handlare och konsumenter, skriver Klarnas PR-chef Jonas Köpniwsky i ett mail till Ehandel.se. 

Men även om den snabbväxande betalaktören alltså har slagit ett nytt rekord på intäktssidan så är det på raden för rörelseresultatet som det stora lyftet finns. Klarna har jämfört med förra året ökat sitt rörelseresultat för halvåret med 140 procent - från drygt 133 miljoner kronor till 320,5 miljoner kronor.

"Framtiden ser fortsatt ljus ut"

Även om man bara ser till Klarna Bank AB, som utgör den absoluta merparten av koncernen, är utvecklingen positiv. Intäkterna har ökat från drygt 1,4 till knappt 1,87 miljarder, och rörelseresultatet har ökat med hela 548 procent till knappt 379 miljoner kronor.

- Framtiden ser fortsatt ljus ut för Klarna. Fokusområden under 2017 kommer att vara ökad tillväxt och förbättrade marginaler i Europa och USA, skriver Sebastian Siemiatkowski i rapporten, och tillägger att företaget även ska stärka sin marknadsledande ställning i Norden genom att bland annat erbjuda bättre produkter.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se