Vi ser fortsatt en försiktig inställning hos kunder när det gäller köp av kapitalvaror, med ett starkt fokus på behovsorienterade köp. Sportsektorn verkar särskilt drabbad med nu tio kvartal av negativ försäljningsutveckling. Detta, tillsammans med digitaliseringen och kraftiga kostnadsökningar, påverkar lönsamheten i butikerna och försvårar för många att få verksamheten att gå ihop, vilket förstärker en långsiktig trend av nedläggning av sportbutiker, säger Pontus Petersson, vd på Intersport Sverige, i en kommentar.
Sporthandelns försäljning minskade med 2,5 procent under det andra kvartalet.
I april backade försäljningen med 4,7 procent, vilket följdes av blyga 0,1 procents tillväxt i maj. Kvartalet avslutades med ett försäljningstapp på 2,8 procent i juni, meddelar organisationen.
Och den ojämna handeln kommenteras av Daniel Löfkvist, operativ chef och vp på Stadium Group.
Övergripande var det ett utmanande kvartal med väldigt ojämn handel under perioden, där man tydligt märkte att konsumenterna hade mindre pengar i plånboken och i första hand köpte varor kopplat till behov, säger han.
E-handeln växte
Så vad var positivt? Jo, e-handeln visade nämligen upp positiva siffror trots allt.
Till skillnad från de fysiska butikerna så var utvecklingen i e-handeln positiv under andra kvartalet, med en ökning på 2,8 procent, meddelar Svenskt Sportforum.
Nu hoppas branschaktörerna på ett starkare tredje kvartal.
Det är avgörande att fokusera på kundnytta och effektivitet för att bibehålla relevansen och lönsamheten. De butiker som klarar sig igenom denna konjunkturcykel kommer att stå starka när trenden vänder, säger Pontus Petersson.