Idag lanseras Bambora, en nordisk betalkoncern skapad av bolagen som tidigare hette Euroline, ePay, MPS, DK Online, Key Corp och Samport. Tillsammans hanterar man över 3 miljarder transaktioner, varav cirka 50 procent är online, och tack vare sammanslagningen kan man nu erbjuda allt under ett och samma tak.
Bambora kommer i ett första skede erbjuda tjänster i Norden och har sitt huvudkontor i Stockholm, men koncernens ambition är global.
– Norden är idag som ett Silicon Valley för betallösningar. Vi har följt och bidragit till denna utveckling under våra mer än tio år i branschen. Men vi har också sett en rad orimliga hinder som fortfarande inte är lösta och som försvårar handeln, främst för små- och mellanstora företag. Vi vet exempelvis att 40 procent av handlarna inte har koll på vad de faktiskt betalar för avgifter i samband med kortköp eller hur avtalen är uppbyggda, detta måste vi ändra på, säger Johan Tjärnberg, vd på Bambora.
Vill förenkla handeln
Det innebär även att support och rådgivning sköts från en kontakt i stället för flera, vilket minskar administrationen för handlarna. Först ut är nya betaltjänsten ONE som innebär att handlare kan sätta upp ett fungerande betalsystem på nätet eller i butik inom ett par dagar.
– Krångligt är vår största fiende. Bamboras viktigaste målsättning just nu är därför att förenkla för så många handlare som möjligt genom att ta bort byråkrati och administration så att de kan fokusera på sin verksamhet. Det gynnar handlarna men jag tror och hoppas att det också gynnar Sverige i stort då handeln är en viktig motor för tillväxten i hela ekonomin, säger Johan Tjärnberg.
Som tilläggstjänster kommer handlarna att kunna välja till olika lojalitetslösningar, bland annat genom mobila app-tjänster. Bambora jobbar även på nya innovationer för att handlare ska kunna växa och utveckla sina verksamheter, både i den fysiska världen, på nätet och i mobilen.