Walmart har släppt sin delårsrapport för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2015/2016 och kan konstatera att deras globala e-handel fortsätter att växa, om än något långsammare än tidigare.
Onlineförsäljningen för det första kvartalet, som avslutade den 1 maj, ökade med 17 procent jämfört med samma period föregående år. Siffror som samtidigt är något blygsammare än de 22 procent man kunde rapporterade för sitt senaste räkenskapsår.
Walmart bryter inte ut sina e-handelssiffror i dollar men säger att satsningarna på nätet fortsätter under året. Redan under första kvartalet har man investerat drygt 56 miljoner dollar och den siffran kommer att stiga till någonstans mellan 194 till 291 miljoner dollar innan räkenskapsåret är slut.
Lojala kunder värdefulla
Pengar som bland annat kommer att användas för att förbättra Walmarts e-handelssajter, mobila applikationer och distributionscentraler i de tio länder man är verksamma i för tillfället. Samtidigt håller man på att förbereda en testlansering av en ny tjänst som ska konkurrera med Amazon Prime.
Walmarts prenumerationstjänst, som just nu går under namnet Tahoe, ska lanseras i sommar och kommer att kosta 50 dollar om året. Hälften av vad Amazon Prime kostar sedan höjningen, och för det medlemskapet får Walmarts kunder obegränsat med fri frakt.
Amazon erbjuder dock mer än bara fri frakt, som till exempel streaming av musik, filmer och andra erbjudanden, men tjänsten är troligtvis ett sätt att premiera lojala kunder. Amazon säger att deras Prime-medlemmar spenderar nästan dubbelt så mycket jämfört med vanliga kunder, en effekt som Walmart säkert också hoppas på.