ANNONS

Sellpy omsatte 1,2 miljarder 2023 - ökade med 436 miljoner

Michael Arnör, vd
Resultatet backar igen.

H&M-ägda marknadsplatsen Sellpy hade en minst sagt stabil tillväxt från 2022 till 2023. Omsättningen ökade nämligen från 736 miljoner till 1,17 miljarder kronor. En tillväxt med 436 miljoner kronor för räkenskapsåret som sträcker sig mellan den 1 december 2022 till sista november i fjol.

ANNONS

Fokus på internationalisering av e-handeln fortsatte under 2023 då vi lanserade en lokaliserad hemsida i Belgien. Vidare fortsatte vi att utveckla både vår ordinarie säljtjänst samt lanserade Sellpys lojalitetsprogram Sellpy first. Slutligen skapade vi fortsatta förutsättning till tillväxt under 2023 och framåt genom tillträde av ett nytt lager i Rosersberg, meddelar företaget.

LÄS ÄVEN: H&M fortsätter att ösa in stålar i secondhand-plattformen

Rörelseresultatet landar dock på negativa -50 miljoner kronor, ner från -13 miljoner för 2021/2022. Men detta verkar inte oroa det H&M-ägda företaget speciellt mycket.

Bolaget ser en positiv utveckling i framtiden där marknaden för begagnade varor förväntas fortsätta öka. En osäkerhetsfaktor är utvecklingen av den globala ekonomin där bolaget bedömer att påverkan från en negativ utveckling är begränsad eller gynnar efterfrågan på att sälja och köpa second hand, skriver Sellpy.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se