ANNONS

Desenio ökar lönsamheten: "Kompenserat för tuff marknad"

Fredrik Palm, vd
Pressbild

"Fortsatt pressad marknad".

ANNONS

E-handlaren Desenio meddelar nu på morgonen hur årets andra kvartal sett ut. Det är en negativ försäljningsutveckling som presenteras, men med vissa ljusglimtar.

Desenios Q2 2024:

  • Nettoomsättningen minskade till 166 miljoner kronor (184,5)
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 6,3 miljoner kronor (4,8)
  • Antal aktiva kunder sjönk till 2 554 stycken (2 945)

Omsättningen minskade alltså med 10 procent medan rörelseresultatet förbättrades med drygt 30 procent.

Förklaringen till att lönsamheten faktiskt ökar trots den lägre försäljningsnivån är att vi löpande vidtagit de åtgärder som är nödvändiga för att kompensera för den tuffa marknad vi befinner oss i. Både kostnadskvoten för hanteringskostnader och administrativa kostnader var lägre i det andra kvartalet 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, kommenterar företagets vd Fredrik Palm.

Desenio meddelar att utvecklingen för prisvärd väggkonst fortsatt är svag.

Det råder ingen tvekan om att vi kortsiktigt verkar på en marknad för heminredning som fortsatt är pressad på grund av lägre köpkraft hos kunderna, konstaterar Fredrik Palm.

För helåret 2024 räknar bolaget med en minskad omsättning på mellan 5 och 10 procent.

Vi har vidtagit och fortsätter att genomföra ett stort antal förändringar, vilket redan nu börjar synas i våra marginaler, och är övertygade om vår förmåga att även vända den negativa försäljningsutvecklingen, säger Fredrik Palm.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se