Jättestor blev ännu större när Axfood dukade upp siffrorna för sitt andra kvartal. Dagligvarukoncernen bakom varumärken som Willys, Hemköp, Tempo och City Gross fortsatte nämligen att växa, även när de ställdes mot tuffa tal.
Trots exceptionellt höga jämförelsetal fortsatte Axfood att växa mer än marknaden under andra kvartalet. Detaljhandelsomsättningen ökade 2,6 procent drivet av fortsatt volymtillväxt från en fin kundtillströmning, säger Klas Balkow, avgående vd och koncernchef för Axfood, i en kommentar.
Nyckeltal:
- Nettoomsättning: 21 miljarder kr (20,7)
- Detaljhandelsomsättning: 16,5 miljarder kr (16)
- Rörelseresultat: 836 miljoner kr (878)
- E-handelsomsättningen: 860 miljoner kr (801)
Vid en närmare titt på rörelseresultatet blev det inte lika rolig läsning. Här drabbades man av ordentliga bakslag i form av kostnader på 86 miljoner kronor relaterade till driftstörningar och förvärvet av City Gross.
Vi har dock haft vissa driftstörningar i upprampningen av Bålsta och har balanserat volymer mellan lagerenheter för att optimera flöden. Under den här omställningen har vi valt att prioritera stabilitet i leveranserna till butik vilket inneburit väsentligt högre personal- och transportkostnader. Samtidigt har försäljningsutvecklingen i Dagab varit svag vilket bidragit till en negativ resultatutveckling, säger Klas Balkow.
E-handeln levererar
På e-handelsfronten såg det däremot betydligt bättre ut. Här pekade siffrorna rakt uppåt. Försäljningstillväxten skrevs till 7,4 procent - vilket innebar att man gick före marknadens tillväxt på 5 procent. E-handelns andel av den totala omsättningen ökade också för Axfood, från 5 till 5,2 procent. Högre än marknadens e-handelsandel på 4,1 procent.
Noterbart är också antalet Willys-butiker med e-handel ökade från 153 till 163 stycken, medan antalet Hemköp-butiker med e-handel backade från 68 till 66 stycken.