Efter 17 år av förluster fick Media Markt nog på den svenska marknaden. Verksamheten överläts till den nordiska hemelektronikkedjan Power istället, som nu har en ordentlig utmaning framför sig för att få rätsida på affären.
Föga överraskande blev det också den tuff start i Sverige för Power, visar färska siffror. Omsättningen skrevs till 6,2 miljarder kronor, medan rörelseförlusten uppgick till -389,9 miljoner kronor, rapporterar Market.
Då ska man dock ha i åtanke att räkenskapsåret var förlängt och sträckte sig över 15 månader. De första tio drevs verksamheten av Media Markts svenska bolag och de kvarvarande fem var den i Powers regi.
När vi tog över var förlusten för tio månader 419 miljoner kronor. Det var ett stentufft resultat. Men vi visste ju hur historiken såg ut med en genomsnittlig årsförlust på 280 miljoner kronor per år under 17 år, säger Robert van Toor, vd för Power Sverige, till sajten.
Även under Powers ledning gick bolaget back, på grund av den omfattande omstruktureringen. Man har bland annat förändrat runt hälften av sortimentet, där förlustdrivande kategorier och produkter tagits bort.
Dessutom investerades det en hel del i marknadsföring. Power var nämligen ett varumärke som få svenska konsumenter kände till.
Vi jobbade utan marknadsföring och var fortfarande ganska okända. När folk åkte till Media Markt och det stod Power på skylten trodde en del att de hade kommit till ett gym…
Då vänder man till lönsamhet
Det återstår fortfarande en hel del arbete innan alla ändringar är på plats och man kan börja rapportera om lönsamhet. Men mycket är också gjort. I e-handeln har den fria frakten skrotats, utom vid hämtning i butik. Vill man returnera utan kostnad, behöver man också ta sig till ett varuhus och lämna in varorna där. Förändringar som ska spara runt 50 miljoner kronor.
Totalt ska kostnaderna minskas med 300 miljoner i år och någon gång under nästa år är förhoppningen att verksamheten ska börja gå med vinst.
Det finns en förståelse internt för att det tar tid att vända en sådan här skuta där resultatet varit negativt i 17 år. Men någonstans under andra halvan av 2025 ser vi lönsamma månader för då är vi klara med förändringarna och vi säljer varor med lönsamhet. Dessutom är marknaden fortfarande tuff. Om ett år har den mer medvind. Då står vi redo med trimmade segel, säger Robert van Toor till Market.