ANNONS

De ökar rejält - efter stort lyft i e-handeln: "På alla marknader"

Charlotta Dahlqvist, COO på Linum

"Det har varit en bra vår".

ANNONS

Hemtextilvarumärket Linum har fått en kanonstart på 2024. Bolaget som säljer via egen e-handel, en fysisk butik, återförsäljare och Amazon, har vuxit rejält under första halvåret.

Med stora framgångar i just e-handeln och återförsäljarledet så skrevs tillväxten till 35 procent för de första sex månaderna.

Det har varit en bra vår tillsammans med våra partners på återförsäljarsidan, där vi tillsammans lyckats lyfta omsättningen för Linum med 48 procent, säger Malin Zetterberg, International Sales Manager för Linum, i en kommentar.

Webbutiken har tagit emot 40 procent fler besökare än motsvarande period förra året. Samtidigt har snittordervärdet ökat med 17 procent. Under april maj och juni såg e-handeln ett uppsving med nära 50 procent.

Vi ser en ökad köpkraft hos våra konsumenter i år, jämfört med i fjol. Sedan pandemins utbrott 2020, har det svängt ganska kraftigt i relation till kundens köpvilja online och det har varit extremt svårt att prognostisera utfall inom inredningssegmentet. De senaste två kvartalen har det dock sett ljusare ut och vi upplever att läget möjligen är på väg att stabiliseras och normaliseras igen, säger Charlotta Dahlqvist, COO på Linum.

Vad har ni gjort konkret för insatser för att växa e-handeln så pass mycket?

Det är främst ökningen av vårt snittordervärde i kombination med en ny och mer träffsäker performance marketing-strategi. Vi kan inte helt säkert säga att just snittordervärdet ökar till följd av konsumentens ökade köpkraft. Men då vi hade snarlika kampanjer 2023, är det inte otroligt att det är så. Ökningarna sker på alla våra prioriterade marknader, men där särskilt UK utmärker sig för e-handeln. Möjligen har den återhämtat sig något i år från Brexit, säger Charlotta Dahlqvist till Ehandel.

Linum har dragits med ordentligt röda siffror under flera år. Under 2023 skrevs förlusten till 13 miljoner kronor, medan omsättningen nådde 14,4 miljoner. Men förhoppningen är att den bilden ska ändras inom relativt snar framtid.

I vår interna planering gör vi ett stort steg framåt på lönsamhetssidan under 2025 och vi hoppas att det ska räcka för att nå break-even.

Slängde ut 4 700 produkter

Bolaget gjorde också i höstas en rejäl omstart av sin B2B-affär.

Vi har nischat vårt sortiment och gått från cirka 5 000 artiklar till 300 på fyra år. Det är med vårt nya, tajtare erbjudande vi återigen går ut till återförsäljarna och ser potential i en starkare året runt-försäljning. Med mer datadrivna inköp, är stabilitet att föredra framför nyhetsvärde och vi servar därmed våra B2B-partners med ett sortiment de kan driva oavhängigt trend eller årstid.

Den som har hängt med här på Ehandel den senaste tiden har också noterat att det dykt upp en del signaler om att vinden börjar vända i handeln. Efter ett par riktigt tuffa år är känslan även från Linums håll att läget börjar ljusna igen.

Verkligen!, säger Charlotta Dahlqvist.

Eftersom vi redan nämnt de övriga affärsbenen så ska vi runda av med att ta en titt på hur det gått för bolaget på Amazon. Här visar Linum upp en omsättningsökning på 14 procent under det första halvåret, tack vare kollektionen Uni & Peppers framfart i Tyskland och Frankrike.

Nils Lund
nils@ehandel.se