ANNONS

Vuxen-grundaren om tillväxttappet: "Alltid tråkigt"

Michael Ahlén, grundare
Purefun/Skärmdump/Ehandel

"En ketchupeffekt".

ANNONS

Purefun Group – som bland annat driver Vuxen, Kalaslagret och Partyninja – redovisade på fredagen sina siffror för det senaste verksamhetsåret. Det sträcker sig från maj 2023 till och med april 2024.

Nettoomsättning landade på 43,7 miljoner kronor, mot 44,4 miljoner under föregående verksamhetsåret. Rörelseresultatet landade samtidigt på hela 9,4 miljoner (2,9). Det blev alltså både lite smådepp och halvjubel på samma gång.

Det är alltid tråkigt att visa negativ tillväxt. Sedan var det kanske inte så dramatiskt. -1,5 procent låter kanske mycket. Men det var bara cirka 700 000 kronor mindre än föregående perioden, säger grundaren och tidigare vd:n Michael Ahlén, som numera är CFO och fortsätter:

Och lufttrycksvibratorer säljer fortfarande bra. Men de har drivit väldigt stora försäljningsvolymer under många år och produktkategorin har börjat normaliseras till att vara en populär produkt bland många andra.

Ökade personalkostnader

Den svaga kronan har också slagit mot e-handlaren. Det har lett till högre inköpspriser, då i princip alla varor köps in från utlandet.

Vi har dessutom anställt mycket och har ökat våra personalkostnaderna med 4,4 miljoner under året. Men vi bygger för framtiden. Vi har anställt flera inhouse-programmerare som ersätter externa konsulter och vi bygger egna it-system som ersätter en del externa system, där vi sparar mycket pengar kommande år. Sedan slår små marginalförbättringar snabbt igenom. Både en starkare krona och en större andel egna varumärken och ökad volym ger snabbt ett starkt avtryck på sista raden.

Piska upp Vuxen

Nu ska man jobba hårt med att öka försäljningen – och särskilt fokusera på den gamla kassakon Vuxen.se.

Vuxen är trots allt den största butiken inom koncernen och det är där vi kommer att få snabbast resultat på sista raden, när vi ökar försäljningen med x antal procent. När vi får upp tillväxten på Vuxen igen till tvåsiffrigt, så ger det väldigt stora utslag på totalen för gruppen.

Hoppas på fler sänkningar

Purefun ser, precis som alla andra företag, fram emot Riksbankens planerade räntesänkningar under hösten och vintern, så att konsumtionen kommer igång igen på allvar.

Då blir det en ketchupeffekt på ett uppdämt köpbehov. Inflationen har ändå gjort så att omsättningen ökar lite på helåret. Men om man bara skulle titta på antal beställningar, så har det minskat något, så det finns ett stort uppdämt behov när marknaden vänder på riktigt, avslutar Michael Ahlén.

David Gustavsson
david@ehandel.se