ANNONS

Omsättningen rasade och förlusten skenade - nu anar de en ljusning

Det har varit en svettig tid, men nu skymtar man en vändning

"Kommer sannolikt öka efterfrågan på våra produkter".

ANNONS

De flesta känner till vid det här laget exakt vad 2023 hade att erbjuda. Rusande kostnader, en svag krona, ökat räntetryck och konsumenter som höll i plånböckerna. En giftig cocktail för många handlare, som fick slita ont för att få affären att gå ihop.

Det var också exakt de utmaningarna som slog mot Nordbutiker, som bedriver detaljist- och grossisthandel från hela 18 webbutiker, exempelvis Evobike, Blimo och Rull. Där marknadsför och säljer man elfordon som elmopeder, elcyklar, promenadskotrar och elskotrar. Men också träningsutrustning. Allt med fokus på den nordiska marknaden.

Bolaget såg omsättningen falla från 140,8 till 118,1 miljoner kronor under året och rörelseförlusten öka från -2,9 till -11,1 miljoner kronor under året.

De kraftiga räntehöjningarna och ökade kostnaderna för hushållen påverkade tillväxten negativt under 2023. Som en konsekvens av detta hade vi utmaningar i att få acceptens för prishöjningar mot slutkonsument utan blev tvungna att sänka priser, skriver de i årsredovisningen.

Den tuffa utvecklingen fick även till följd att man, som så många andra under perioden, behövde kapa kostnader, vilket delvis skedde i personalledet.

Den 1 juni varslades fyra stycken tjänster som en direkt konsekvens av den lägre efterfrågan. I september genomförde vi ett byte av affärssystem. Vilket, sett till dess omfattning, gick förhållandevis smidigt utan några kännbara driftsstörningar, skriver de.

Sänkta räntan dämpar trycket

Bolaget ser också att den närmsta tiden kommer att vara av det knepigare slaget, men att ljusningen väntar just runt hörnet.

Vi ser idag inga övervägande risker för vår framtida handel. Fortsatt råder en hög priskänslighet mot slutkonsument där prishöjningar innebär tappad volym. Den risk som finns är om dollarpriset skulle skena uppåt. Detta skulle innebära att vi tvingas höja priserna och till följd tappad volym och lönsamhet, skriver de och fortsätter:

Vi ser en ökad framtidstro hos hushållen i och med den sänkta räntan samt dess prognos framåt. Detta kommer sannolikt öka efterfrågan på våra produkter.

Bolaget har dock fått se ökade fraktkostnader från Asien i och med kriget i Gaza, med dämpad lönsamhet som följdeffekt. Men även där ser man en vändning framgent.

Ser idag ingen ökad risk att denna kostnad stiger markant mot hur det ser ut idag. Om något så kommer denna kostnad att sjunka ner när väl kriget tar slut.

Nils Lund
nils@ehandel.se