ANNONS

Trög försäljning för Purefun - men vinsten rusade: "Inte nöjda"

Michael Ahlén, grundare och CFO på Purefun Group

"Framgångsrikt parerat en svagare hemmamarknad".

ANNONS

Purefun Group, som äger webbutiker som Vuxen, Kalaslagret och Partyninja visar korten för det senaste verksamhetsåret, som sträcker sig mellan maj 2023 och april 2024.

Nyckeltal:

  • Nettoomsättning: 43,7 miljoner kronor (44,4)
  • Rörelseresultat: 9,4 miljoner (2,9)
  • Bruttomarginal: 48,8% (45,7%)

Medan försäljningen minskade marginellt fick alltså rörelsevinsten ett rejält uppsving.

Vi har under året mött ett tufft makroekonomiskt klimat vilket har varit speciellt kännbart på den svenska marknaden. Omsättningen under året har varit organisk och vi har jobbat på att stärka vårt grunderbjudande utan tilläggsförvärv. Vi har framgångsrikt parerat en svagare hemmamarknad med starkare tillväxt på våra marknader utanför Sverige vilket också möjliggjort en starkare bruttomarginal, säger Tobias Fransson, vd för Purefun Group, i en kommentar.

Man är dock inte tillfreds över den uteblivna tillväxten, trots det tuffa omvärldsklimatet.

Vi är inte nöjda med våra försäljningstal under sista kvartalet som landade på -1,5 procent mot föregående år. Men vi ser samtidigt bättre momentum på flera av våra butiker i Norden, Baltikum och Polen. Parallellt med dessa satsningar kommer vi framåt att lansera vårt erbjudande inom sexuell hälsa till fler europeiska länder.

Det är alltså expansion som är nyckeln för att få fart på försäljningen igen.

Vi ser ödmjukt på framtiden och är väl förberedda oavsett hur makroekonomin utvecklas. Vi har vuxit till en solid e-handelsgrupp inom flertalet kategorier på flertalet marknader. Vi har många verktyg till vårt förfogande för att fortsätta vår tillväxtresa framåt både på befintliga och nya marknader, säger Tobias Fransson.

Nils Lund
nils@ehandel.se