Tidigare idag släppte Svensk Digital Handel sin rapport, D-food Index, för första kvartalet 2015. Precis som tidigare fortsätter mat på nätet att ta mark, särskilt när det kommer till lösplock som såg en tillväxt på 65 procent.
De färdiga middagslösningarna, matkassarna, ökade med 30 procent. Ett av företagen i den kategorin är Linas Matkasse som inte bara växer på hemmaplan, utan även i Norge.
– Vi gick in i Norge för en tid sedan och efter ett år där kunde vi konstatera att vi levererat 35 000 kassar på en månad, efter så kort tid. Så vi har verkligen hittat nyckeln att göra det här och skala upp det ännu snabbare än i Sverige, säger Niklas Aronsson, medgrundare av Linas Matkasse, till Breakit.
Något som diskuterats flitigt är lönsamheten när det kommer till e-handel med dagligvaror direkt mot konsument. Axfoods vd, Anders Strålman, har tidigare varit tveksam till koceptet men bolaget lanserade nyligen ett test i mindre skala. Och även om flera aktörer växer så det knakar brottas flera av dem med röda siffror.
Lönsamma sedan dag ett
En av dessa är MatHem som säljer lösplock och under 2014 gjorde en förlust på 103 miljoner kronor, det trots en tillväxt på 93 procent och en omsättning på 447 miljoner kronor. I år väntas man nå en omsättning på 850 miljoner kronor och målsättningen är då att putsa till siffrorna på sista raden.
För Linas Matkasse som under förra året omsatte 700 miljoner kronor, nästan dubbelt så mycket jämfört med 2013, ser det dock bättre ut.
– Nu har vi en runrate på 850 miljoner kronor och i år har vi en budget på 1,1 miljarder kronor, säger Niklas Aronsson.
Företaget kan också visa upp ett positivt resultat. Något som lockat intressenter, särskilt när det ryktas att bolaget ska vara ute till försäljning, där nyss nämnda Axfood ska vara en av flera potentiella köpare.