14,9 miljarder kronor. Så mycket omsatte e-handeln i Sverige i maj. En ökning med 29 procent, jämfört med samma månad i fjol – den största uppgången sedan i mars 2021.
Det visar Svensk Handels rapport E-handelsindikator. Samtidigt sålde e-handlarna ovanligt dåligt förra året och året innan, så det är en uppgång från låga nivåer.
Comeback för möbler och elektronik
Det är dock inte fler som e-handlare. Däremot köper svenskarna för större summor. Framför allt hemelektronik och möbler, två produktsegment, som tagit mycket stryk när köpkraften minskat.
Det är en urstark e-handelsindikator som sannolikt påverkats av att många svenskar fick sin skatteåterbäring under perioden. Mer pengar i plånboken har möjliggjort inköp av kapitalintensiva varor som möbler och hemelektronik, kategorier som de senaste åren haft en tuff utveckling. Det återstår att se om den positiva utvecklingen fortsätter. Men hittills i år går e-handeln betydligt bättre än de två senaste åren, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Utländska e-handlare poppis
Samtidigt har var femte konsument handlat från en utländsk e-handlare i maj, medan 11 procent shoppa från kinesiska e-handelsplattformarna Temu och/eller Shein.