ANNONS

Lidl blöder pengar – trots rekordförsäljning: "Växa snabbare"

Sverigechefen Jakob Josefsson
Lidl/Pressbild

"Vi tog kostnaderna själva".

ANNONS

Lidl växer så det knakar. Inte minst i Sverige. Och flera nya butiker ska öppnas i närtid. Men trots det har kedjan rapporterat förluster på 549 miljoner kronor, alltså över en halv miljard, sedan 2020. Det visar en granskning av tidningen Dagligvarunytt.

Bara under det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig fram till och med februari i år, så ökade förlusten till -186 miljoner kronor. Och det var en riktigt saftig förlustökning, med tanke på att förlusten låg på -19 miljoner under det föregående räkenskapsåret (2021/2022).

Mer normal nivå

Samtidigt ökade nettoomsättningen med 11,3 procent – till 18,6 miljarder kronor. Och sedan 2018 ska försäljningen ha vuxit med astronomiska 86 procent.

Fler kunder har upptäckt Lidl och dessutom har snittkvittot ökat. De senaste två åren har vi vuxit med över 30 procent i befintliga butiker. 2022/23 var ett exceptionellt år med en kraftig tillväxt, vi är nu tillbaka på en mer normal nivå. Vi fortsätter att växa snabbare än marknaden i övrigt, säger Lidls landschef Jakob Josefsson till Dagligvarunytt.

Prissänkningarna urholkar stenen

Men hur går då den här märkliga matematiken ihop?

Jo, förlusterna förklaras till viss del av Lidls kraftiga expansion, som käkat upp vinsterna, ned på sista raden rejält.

Men till största del har förlusterna eldats på av att Lidl fortsatt att hålla sina priser nere. Trots de generella prisökningarna, på exempelvis inköpssidan.

Investerat i modernisering

Enligt Sverigechefen är koncernen stolt över att man har hållit sitt löfte ut mot kund. Och det löftet handlar framför allt om att erbjuda låga priser. Man ska också ha satsat mycket pengar på att modernisera sitt butiksbestånd.

Vi höll vårt löfte till kunden och tog kostnaderna för det själva, konstaterar Jakob Josefsson.

"Öka våra marknadsandelar"

Enligt landchefen finns det dock stor förståelse för att butikerna i Sverige får blöda en del pengar.

Viktigast för oss är fortfarande att öka våra marknadsandelar och att leverera på vårt löfte till kunden att tillhandahålla varor av högsta kvalitet till branschens bästa pris, avslutar Jakob Josefsson.

David Gustavsson
david@ehandel.se