ANNONS

De fick napp i e-handeln - med fryst fisk: "Siktar på 10 miljoner"

Anton Karlsson, marknadschef och delägare på Vasafiskerian.se

"Fler och fler efterfrågade att beställa online".

ANNONS

När man sitter och funderar på att starta e-handel och vilka varor man ska sälja är nog inte färskfryst fisk det första som dyker upp i huvudet. Det är nog bland de sista alternativen. Det låter både krångligt och potentiellt dyrt.

Men hos Vasafiskerian.se såg man möjligheterna - och tur var väl det. För ägarna Anton Karlsson, Mikael Mathessis och Simon Naders bolag har vuxit i en otrolig fart den senaste tiden. Mer om det längre ned i den här artikeln. Först vill vi ju veta hur man kom på att starta upp en webbutik för att sälja fryst fisk.

Idén till Vasafiskerian kom i från början från en passion för fisk och skaldjur av hög kvalitet, samt en önskan om att fler ska få uppleva den skillnaden. Från början var Vasafiskerian en butik belägen i Stockholm på Hälsingegatan 8. Efter att ryktet spred sig om våra uppskattade varor började fler och fler efterfråga möjlighet att beställa online med hemleverans. Vi lyssnade, och därav föddes vår e-handel som gör att vi nu kan förse matälskare i större delen av Sverige, säger Anton Karlsson, som också är marknadsansvarig på Vasafiskerian, till Ehandel.

Hur löser ni frakten rent praktiskt för att fisken ska komma fram i bra skick?

Vi samarbetar med nordens ledande transportör för kyl- och frysvaro som är Gordon Delivery. Detta gör att vi kan leverera färskfrysta varor i obruten kylkedja. Faktum är att när det kommer till fisk och skaldjur betyder fryst faktiskt färskt. När du fryser fisken/skaldjuren direkt efter fångst bevaras smaken och dess näringsvärde, säger Anton Karlsson.

Och det som initialt kan låta som en mindre lyckad idé, alltså att köpa och sälja fryst fisk online, är egentligen det rakt motsatta: Alldeles utmärkt, om man frågar Anton.

Fisk och skaldjur som köps i butik är normalt sett flera dagar gammalt när det ankommer till fiskdisken. Skillnaden i smak, kvalitet och näring är stor när det fryses direkt efter fångst. Så om du inte kan njuta av fisken direkt från båten efter fångst är faktiskt färskfryst det bästa alternativet. Det innebär dessutom längre hållbarhet, vilket minskar onödigt svinn.

Höjer prognosen rejält

Vi nämnde tidigare att bolagets fiske i e-handelsvatten givit fantastiska resultat. Under 2023 omsatte man 3,7 miljoner kronor och gjorde en vinst på 359 000 kronor. Och med den senaste tidens framfart ser det ut som om 2024 blir ett riktigt drömår för Vasafiskerian.

Vår prognos inför detta år var att dubbla omsättningen från 2023 med en förväntad vinst på 700 000 kronor, men vi är i fas att slå den prognosen med råge. Vi har därför reviderat vår målsättning och siktar på en omsättning på 10 miljoner med samma vinstmarginal, avslöjar Anton Karlsson.

Vad har ni gjort för att uppnå den här tillväxten?

För det första har vi lagt stor vikt vid vår betalda marknadsföring vilket genererat hög avkastning. Detta har gjort att vi successivt växt vår kundbas, och tack vare en hög grad av återkommande kunder har vi kunnat stärka vår tillväxt. Vi har även utökat vårt sortiment och introducerat nya, efterfrågade produkter, säger han och fortsätter:

Dessutom har vi fokuserat på att förbättra kundupplevelsen genom att optimera vår webbplats och erbjuda utmärkt kundservice. Sedan har vi specialiserat oss på just löjrom som också varit en bidragande orsak till vår ökade tillväxt.

Siktar mot expansion

Det är också lite extra spännande att se e-handelsaktörer inom matbranschen lyckas så väl även med lönsamheten. Det är nämligen något som många slitit ont med och som vissa fortfarande inte hittat nycklarna till.

Nyckeln till vår lönsamhet har varit vår strikta fokus på kvalitet och kundnöjdhet. Den höga graden av återkommande kunder ser vi som ett kvitto på att vi lyckats med det. Vår digitala marknadsföringsstrategi har också spelat en viktig roll där vi lyckats växa med en hög avkastning på varje krona vi spenderar.

Vad är det långsiktiga målet med Vasafiskerian.se?

Det långsiktiga målet är att bli det självklara valet för konsumenter av högkvalitativ fisk och skaldjur online i Norden. Vi strävar även efter att expandera vår verksamhet till fler marknader, nya försäljningskanaler och utveckla vårt sortiment. Vårt mål är att bli en av de ledande aktörerna inom e-handelsbranschen för kvalitetslivsmedel. Nyckeln till detta ligger i att upprätthålla vår höga kundnöjdhet, service och lönsamma tillväxt, avslutar Anton Karlsson.

Nils Lund
nils@ehandel.se