I dag kom beskedet att Konsumentombudsmannen belägger sex handlare med viten på mellan en halv till två miljoner kronor för vad man menar är vilseledande rea-priser under hösten. Att man helt enkelt fuskat med sina kampanjer.
De pekade ut Mio och Jysk, men även e-handlarna Bubbleroom och Aim'n fanns med bland aktörerna som Konsumentverket anser har agerat felaktigt kring förra höstens kampanjer.
LÄS ÄVEN: Myndigheten slår mot Mio och Jysk - anklagar jättarna för rea-fusk
Vi tog ett samtal med Mios vd, Björn Lindblad, för att få höra hans syn på Konsumentombudsmannens beslut. Och han menar att de inte har gjort det som myndigheten, och de nya reglerna, vill motverka. Alltså tillfälliga höjningar av ordinarie pris för att få rabatter att se större ut än vad de egentligen är.
Där jag tycker att det blir ett missförstånd, och som vi förklarar i dialog med Konsumentverket, är att vi inte gjort några tillfälliga prisjusteringar, utan permanenta, säger Björn Lindblad till Ehandel.
Under våra 60 år som bolag har vi aldrig ens haft tanke på att justera ordinarie pris för att en rabatt ska se större ut - och det kommer aldrig att ske, fortsätter han.
Enligt honom gör Mio två stora prisuppdateringar under året, beroende på rådande marknadsläge. Ordinarie priser som sedan går i tryck i 1,7 miljoner kataloger och står sig till nästa stora justering. Här säger Björn Lindblad att Mio alltså ökat, eller minskat, de ordinarie priserna precis innan kampanjperioden i höstas, på grund av justeringar i inköpskostnader.
Och när man sedan körde sina kampanjer, såg det alltså ut som tillfälliga justeringar för att rabatterna skulle se större ut, menar han.
Går man in och tittar på oss under bara tre veckor kan till exempel en gardin haft ett ordinarie pris på 79 kronor. Sen gör vi vår permanenta justering till 99 kronor. Och några veckor senare har vi en kampanj på alla gardiner på 20 procent. Tar man det som en ögonblicksbild ser det ut som om vi försökt höja ordinarie pris tillfälligt, för att rabatten ska se större ut. Men det är en permanent höjning för hela säsongen, vilket också det tryckta priset visar i våra 1,7 miljoner kataloger vi skickar ut.
"Måste vara lätt att göra rätt"
Det har också blivit extra knepigt med prisjusteringar i en orolig omvärld, där allt är väldigt snabbrörligt.
Det är en turbulent omvärld med råvarupriser, valutor och frakt och inköpspriser som rört på sig hela tiden och så kommer det nog fortsätta vara ett tag till.
De vi talat med säger också att regelverket inte varit helt tydligt. Under 2022 kom ett EU-direktiv, där handlare uppmanades att visa ordinarie pris, lägsta priset under de senaste 30 dagarna, samt nuvarande pris. Men under hösten 2023 kom Konsumentverkets vägledning, där man ville att endast lägsta pris under senaste 30 dagarna skulle visas tillsammans med nuvarande pris.
De tyckte att tre priser kunde bli vilseledande för konsumenten och uppfattas som otydligt. Det kom ett EU-direktiv där vi ville göra rätt och var tidigt ute i att justera våra system efter det. Sen kom Konsumentverkets riktlinjer i oktober någonstans och här blir det regelverk och riktlinjer som inte riktigt hänger samman. Det blev otydligt för hela detaljhandeln och jag tror inte att det är någon som inte vill göra rätt. Men det ska också vara lätt att göra rätt och då gäller det att det finns tydliga riktlinjer, säger Björn Lindblad.
"Jätteviktig branschfråga"
Han tycker också att Konsumentverkets vägledning gör riktlinjerna alltför stelbenta, då de inte tar hänsyn till rådande marknadsläge.
De tolkar alla prisnedsättningar som rea. Men det behöver inte vara rea bara för att man sänker priserna. Titta på köttbullarna på Ica som kan ha lite olika priser under hela året.
Han hoppas nu att man i dialog med Konsumentverket ska hitta en större förståelse från myndigheten och även en tydligare väg framåt för hela handeln.
Det är en branschfråga som är jätteviktig att reda ut, så att vi får tydliga spelregler och inte subjektiva bedömningar.
Jysk var inte nöjda med Konsumentverkets formulering om fusk, vad tänker du kring det?
Jag tycker att det är olyckligt att de får det att uppfattas som att någon vill fuska. Jag hade uppskattat om vi har en dialog istället. Jag bjuder hellre in och säger: Låt oss lösa det här tillsammans för att göra det så bra för kunderna som möjligt, avslutar Björn Lindblad.
Men ni har haft en dialog innan det här beslutet kom?
Vi har haft lite mejlväxling innan, men jag vet inte om det varit mer än så.
LÄS ÄVEN: JYSK:s svar på anklagelsen om rea-fusk: "Är Konsumentverkets ord"