ANNONS

Skönhetsjätten lägger ned webbutiker: "För resurskrävande"

Lisa Bruzelius, vd för Nordicfeel Group

Satsar allt på ett kort.

ANNONS

Blush och Eleven blir snart ett minne blott. Nu ska nämligen Youty Group, som i sin tur ägs av Verdane, lägga allt fokus på Nordicfeel och slår därför ihop hela verksamheten under det varumärket, rapporterar Di Digital.

Tre webbutiker blir till en och målet är nu att Nordicfeel ska ta upp kampen med Lyko och Kicks och bli ledande online i Norden inom skönhet och hälsa.

Det här betyder också att Youty Group byter namn och helt sonika blir Nordicfeel Group.

Det blev för resurskrävande och komplext att driva tre varumärken som har näst intill samma sortiment, och innebar att vi konkurrerade med oss själva, säger vd:n Lisa Bruzelius till sajten.

Att ta sig an miljardaktörer som Lyko och Kicks blir heller inte det lättaste. Youty Groups samlade omsättning för verksamhetsåret 2022/23 var nästan 670 miljoner. Dessutom med förlust. Så man ligger en bra bit efter de största drakarna.

Lyko är en jätteduktig och utmanande konkurrent. Deras största insats är att de lyckats övertyga de utländska varumärkena, som tidigare varit rätt konservativa och föredragit fysisk handel. Här har Lyko verkligen banat väg och satt e-handel på kartan, vilket är positivt för hela branschen, säger Lisa Bruzelius.

Nils Lund
nils@ehandel.se