ANNONS

Här är tuffa tyska reglerna – för svenska e-handlarna: "Strikta"

Anna Zimmermann
Tysk-Svenska Handelskammaren/Pressbild

Så slipper du juridiskt strul med din e-handel i Tyskland.

ANNONS

Att ta sin e-handel till den stora tyska marknaden är något som många svenska e-handlare drömmer om.

I två tidigare artiklar har vi lärt oss allt om vikten av att ha en välkomponerat sajt på tyska, med korrekt grammatik och språk, för att tas på allvar av de tyska konsumenterna. Vi har också lärt oss om alla avtal och registreringar som krävs på den tyska marknaden.

Den här gången ska vi, med hjälp av Tysk-Svenska Handelskammarens experter få veta mer om olika juridiska regler i Tyskland.

Tyska advokaten Anna Zimmermann – som är jurist på Tysk-Svenska Handelskammaren – berättar att konkurrenter och konsumentorganisationer ofta anlitar advokater för att påpeka brott mot regelverk.

Begreppet "Abmahnung" är något som många svenska e-handlare och andra utländska företag råkar ut för på den tyska marknaden med jämna mellanrum – och som kan stå dem dyrt.

Tyskarna letar fel hos e-handlare

Det är en slags varning, som innebär att en konkurrent eller konsumentorganisation hittar ett misstänkt brott mot tyska regelverk. Det kan exempelvis handla om hur kontaktinformationen presenteras på din e-handelssajt.

Ett svenskt e-handelsföretag fick nyligen lämna den tyska marknaden, efteratt ha fått flera så kallade "Abmahnungen". Anna Zimmermann vill dock inte peka ut vilket företag det rör sig om.

Det är något som kan drabba svenska företag och det är ofta resurskrävande att ta sig an. Ett stort e-handelsföretag backade från den tyska marknaden för ett tag sedan, efter att det hade fått flera varningar från tyska advokater, berättar Anna Zimmermann.

Regelbrott kan leda till höga kostnader

Det är viktigt att följa de formella juridiska reglerna för webbplatser, ha ett korrekt impressum och anpassa allmänna villkor samt ångerrätt till tysk lagstiftning, betonar hon.

Regelbrott kan leda till höga kostnader. En "Abmahnung" som har utfärdats av en advokat medför ett krav på ersättning av advokatkostnader upp till flera tiotusentals kronor, säger Anna Zimmermann och fortsätter:

Varningen innehåller även alltid ett krav att adressaten, med sin underskrift, förpliktar sig att inte upprepa liknande regelbrott i framtiden. Förpliktelsen är då förknippad med ett högt avtalsvite i händelse av överträdelse.

Svenska inställningen funkar inte

E-handlare gör därför bäst i att göra rätt från början. Och ofta är det en god idé att ta hjälp av en juridisk expert, för det finns många lagar att efterleva i det stora landet i syd.

Den svenska mentaliteten att ordna upp saker i efterhand fungerar inte i Tyskland; webbplatsen måste vara korrekt från start, säger Anna Zimmermann.

Vad är då ett vanligt fel som konkurrenter och konsumentföreningar slår ner på.

Det kan vara att det redan finns brister i "impressum", som med enkla ord handlar om information om e-handelsföretagets identitet.

Tyskland har ett starkt konsumentskydd och strikta marknadsföringsregler, och trots EU:s harmonisering finns det skillnader i tolkningen av direktiv, där tyskarna väljer en striktare implementering i tysk lag. Om det inte finns något impressum, vilket inte alla svenska företag har, så kan det medföra att man får en "Abmahnung". Efterlevnaden i Sverige är inte alls lika strikt som i Tyskland, säger Anna Zimmermann.

Uppgifter om företagsform, alltså bland annat om det är ett AB eller en enskild firma, samt bolagsrepresentanter och organisationsnummer måste anges på tyska. Och det ska också vara lätta att hitta på e-handlarens shoppingsajt, understryker hon.

Alla uppgifter ska vara placerade på webbsidan på ett visst sätt och måste vara nåbart från varje undersida med högst två klick. Det är också viktigt att anpassa de allmänna villkoren till tyska förhållanden.

Så funkar returerna

Ångerrätten måste formellt implementeras, annars kan perioden förlängas till ett år. Detta istället för två veckor, som är det normala. Det är också viktigt att komma ihåg att att det finns en förväntan bland tyska konsumenter på fria returer. I Tyskland är det en förtroendefråga.

Tyskarna förväntar sig detta, då de i hög utsträckning shoppar från Amazon och Zalando, som alltid har fria returer. De tyska kunderna är dessutom skeptiska. När de köper något vill de alltid ha en lösning för att enkelt kunna returnera varan, säger Anna Zimmermann.

Det kan därför vara en god idé att överväga fria returer. Returerna regleras dock inte av någon lag utan av företagets allmänna villkor.

Och momsen då?

Tysk-Svenska Handelskammarens momsexpert Per Svendenius förklarar att momssatsen ibland ligger på 7 procent i Tyskland, det gäller bland annat för livsmedel. Men många gånger uppgår den till 19 procent.

Placeringen av varan avgör vilka regler som gäller. Om varan finns i Sverige men skickas till Tyskland, används One Stop Shop-systemet. Om varan finns i Tyskland krävs oftast tysk momsregistrering. Konsekvenserna av att inte följa dessa regler kan vara allvarliga, med förseningsavgifter och straffavgifter baserade på den uteblivna momsen, säger Per Svendenius.

Han slänger dock in en brasklapp. Se till att ha stabila finanser innan de går in på den tyska marknaden. Det gäller även om man väljer att sälja via Amazon som har relativt höga avgifter.

Vi har sett många företag med bra produkter som har expanderat för snabbt och nästan gått back istället för att det varit lönsamt, avslutar Per Svendenius.

Här är de strikta tyska reglerna du måste ha koll på som svensk e-handlare:

  1. Sajt på tyska: För att lyckas på den tyska marknaden är det viktigt med en välkomponerad e-handelssajt på korrekt tyska.
  2. Juridiska regler: Tysk-Svenska Handelskammarens experter betonar vikten av att förstå och följa de juridiska reglerna för e-handel i Tyskland
  3.  Abmahnung: Detta är en form av juridisk varning för brott mot tyska regelverk, vilket kan leda till kostsamma konsekvenser för svenska e-handlare.
  4.  Registrering och presentation: Korrekt registrering av företaget och tydlig presentation av kontaktinformation på e-handelssajten är avgörande.
  5. Höga kostnader: Regelbrott kan resultera i kostnader upp till tiotusentals kronor.
  6. Svensk mentalitet: Den svenska inställningen att ordna upp saker i efterhand fungerar inte i Tyskland; allt måste vara korrekt från start.
  7. Impressum: Information om e-handelsföretagets identitet måste finnas och vara lättillgänglig på sajten.
  8. Ångerrätt: Måste formellt implementeras för att undvika att förlänga ångerrättsperioden med ett år.
  9. Fria returer: Vanligt i Tyskland och viktigt för konsumenternas förtroende, men regleras av företagets allmänna villkor.
  10. Momsredovisning: Varans placering avgör vilka momsregler som gäller, och felaktig momsredovisning kan leda till allvarliga straffavgifter.
David Gustavsson
david@ehandel.se