ANNONS

Högsta på två år för e-handeln: “Närmar sig magiska gränsen”

Sofia Larsen, vd

“Sänkningen var efterlängtad”.

ANNONS

Det råder positiva vibbar inom handeln. Det rapporterar Svensk Handel som tagit tempen på bland annat e-handeln under maj månad.

Månadens handelsbarometer följer de mönster vi ser i övrigt. Man tror på bättre tider framöver, mycket till följd av Riksbankens besked om sänkt ränta. Men det är viktigt att poängtera att vi har en lång väg kvar att vandra, och för många av våra medlemmar är det fortsatt väldigt tufft. Räntesänkningen var efterlängtad, men det behövs betydligt fler, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Månadens värde för e-handeln landar på 97,8, vilket ska vara den starkaste framtidstron sedan maj 2022.

Det är uppenbart att framtidstron inom e-handeln generellt går åt rätt håll, nu befinner man sig på nivåer vi inte sett på över två års tid. För varje månad som går närmar sig delbranschen den magiska gränsen 100, vilket speglar en positiv framtidstro. Trots detta möter branschen stora utmaningar, säger Sofia Larsen.

"Räds inte hård konkurrens"

E-handelns framtidsförväntningar har stigit med nära 10 enheter sedan början av 2024. Återigen påminner dock Svensk Handel om de kinesiska e-handlarna Temu och Shein.

Vart tredje svenskt företag ser att konkurrensen från företag som Temu och Shein kommer att öka under de kommande fem åren. Här behöver EU vara en pådrivare och kravställare för att de globala villkoren ska bli mer lika. Vi räds inte hård konkurrens, men den måste ske på lika villkor, säger Sofia Larsen.

Indikatorvärdet för butikshandlare ökade med 3,5 till 88,7 och partihandeln ökade med hela 4,4 till 89,5.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se