ANNONS

E-handeln lyser upp ett mörkt år för Tesco

E-handeln lyser upp ett mörkt år för Tesco

Den brittiska dagligvarukedjan Tesco gjorde en brakförslust under 2014 men kan trösta sig med att e-handeln fortsätter att växa.

ANNONS

Livsmedelsjätten Tesco slår rekord, men tyvärr inte ett roligt sådant. Bolaget gjorde nämligen en förlust på 6,4 miljarder pund före skatt under det senaste räkenskapsåret som avslutades den 28 februari.

Det är den största förlusten i bolagets historia och den värsta i den brittiska detaljhandelssektorn någonsin. Samtidigt sjönk den totala omsättningen under 2014 med 3 procent jämfört med föregående år, till 69 miljarder pund.

Ökade med 20 procent

Ska man hitta några ljusglimtar i rapporten så är det i bolagets e-handel. Tesco var tidigt ute med att anmana e-handeln och är inga främlingar för att testa nya knep. Bland annat med virtuella shoppingväggar i Sydkorea och på Gatwicks flygplats, samt erbjuda kunderna Click and Collect.

Man bedriver idag e-handel i stort sett alla länder där man är verksamma och det verkar åtminstone betala av sig. Deras onlineverksamhet växte nämligen med 20 procent under förra året som helt klart inte var någon höjdare.

 

Källa: Internet Retailing
Bild: Tesco PLC

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se