Svenska konsumenter älskar det italienska köket, det har e-handlaren Italianissimo tagit fasta på. De importerar och säljer italienska delikatesser via egen webshopp, sina delikatessbutiker i Lomma, Malmö och Lund, samt återförsäljare - och som dem gör det.
Bolaget har vuxit i en oerhörd fart. Häng med på den här resan: Under 2020 var omsättningen 3,9 miljoner kronor. 2021 hade den mer än dubblerats till 8,7 miljoner och 2022 var man uppe i 11,5 miljoner. Det är en imponerande tillväxt, som också skett lönsamt.
Men 2023 skulle bli ännu bättre. Då ökade man nämligen omsättningen till 18,1 miljoner kronor. Samtidigt ökade man rörelsevinsten från 532 249 kronor till 1 miljon kronor - bolagets första miljonvinst. Förklaringen till ökningen är också relativt enkel. Man fick en minst sagt välkänd återförsäljare på kroken.
Bolaget har ökat sin omsättning med 55 procent, framför allt på grund av ett nytt samarbete med Icabutiker, skriver de i sin årsredovisning.
Försäljningen till Icas butiker gav alltså en rejäl skjuts på alla håll och kanter. Man stärkte också soliditeten från 50 till 56 procent under året.
Utöver tidigare nämnda verksamhet bedriver Italianissimo även event- och cateringverksamhet.