Cocktailored startades 2020 av Petter Warnhammar och Fredrik Löwenhamn. En affärsidé och e-handel som baserades kring att göra brodyr på kläder, men med en twist.
Vi kombinerade idén med brodyr med vårt stora intresse för cocktails, och framför allt populärhistorian bakom många av dessa. Tänk Bond, The Italian Job, och massvis av fler filmer där val av cocktail personifierar en karaktär, förklarar Petter Warnhammar för Ehandel.
Så hur går det? Väldigt bra om man kikar på företagets siffror. Omsättningen har bokstavligen exploderat sedan starten. 2021 omsatte bolaget 2,7 miljoner kronor, vilket växte till 7,9 nästkommande år och i fjol så toppade omsättningen 11,7 miljoner.
Petter Warnhammar berättar att ungefär 95 procent av omsättningen är via e-handel.
Hur har ni lyckats med den fina tillväxten?
Vi kompletterar varandra väldigt bra. Fredrik med en bakgrund från barvärlden där han har jobbat både som bartender men framför allt de senaste åren varit Brand Manager för många av de största spritvarumärkena i Sverige. Medan jag själv kommer från en mer renodlad e-handelsbakgrund med mer kompetenser på hur man säljer online, digital marknadsföring och hur man får ihop en bra site.
Fredrik Löwenhamn ska vara den kreativa själen medan Petter Warnhammar står för den analytiska biten.
Vad har ni för planer framåt?
Vi har så otroligt mycket idéer kring vad vi kan göra med varumärket för att få det att växa och bli ännu större, och mer lifestyle än tidigare. Det kan vara både nytänkande produkter inom cocktailnischen eller nya typer av event som kan få oss att växa varumärket mer.
Hur går det i år?
2024 går bra hittills. Vi har ett större fokus på att vara mer lönsamma, men också fortsatt stor tilltro till att vi kan växa starkt.