ANNONS

Rakettillväxt för nya e-handelssuccén - slog 10 miljoner

Helena Radelius, Cajsa Horn, Maria Ahlgren är grundartrion bakom Common Clouds

Nu väntar internationell expansion.

ANNONS

E-handlaren Common Clouds tillverkar och säljer hudvårdsprodukter för aknebenägen och känslig hud. De sjösatte sin första produkt, Cloud Patch, i februari 2022 och har sedan dess haft något av en rakettillväxt.

Under verksamhetsåret 2022/2023, som avslutades sista mars förra året, omsatte bolaget 2,6 miljoner kronor. Man gjorde dock samtidigt en rörelseförlust på -2,4 miljoner. Och det efterföljande året exploderade försäljningen till 10 miljoner kronor, samtidigt som man vände till en rörelsevinst på 302 918 kronor.

Common Clouds har haft en betydande tillväxt under det gångna räkenskapsåret, 3,8 gånger försäljningen mot föregående räkenskapsår. De nya produkterna har mottagits mycket väl av marknaden, vunnit branschpriser och rankas nu som bästsäljare i produktportföljen, skriver de i årsredovisningen.

Bolaget har också utökat distributionen ordentligt. H&M har utökat försäljningen av Common Clouds produkter från 60 till samtliga 220 butiker i Sverige, Norge och Danmark. Dessutom har bolaget lagt till Kronans Apotek som ny återförsäljare online.

Man har även lyckats ta plats på hyllorna hos en av de hetaste återförsäljarna i vårt östra grannland.

På finska marknaden är Yeppo ny återförsäljare, med 7 fysiska butiker och online, skriver bolaget.

Egna e-handeln flyger

Men det roliga slutar absolut inte där. Det är nämligen inte bara återförsäljarledet som expanderats. Försäljningen i den egna webbutiken har också rusat.

Även försäljningen från den egna e-handeln fortsatte att öka, med en tillväxt på 129 procent jämfört med föregående år. Lönsamheten i den egna e-handeln har förbättrats genom ökat genomsnittligt ordervärde, mer effektiva marknadsföringsinvesteringar, justering av fraktsätt samt infört fraktpåslag mot kund, skriver de.

Med en så pass stark plattform att stå på så ser även fortsättningen ljus ut för Common Clouds. Planen är att fortsätta expandera offensivt och man ser även att en förbättring av resultatet ligger i korten.

Under nästkommande räkenskapsår, med start april 2024, kommer den fysiska distributionen i Sverige att breddas ytterligare då Common Clouds fulla sortiment lanseras på 35 fysiska apotek from maj 2024. Bolaget kommer att fortsätta sin expansion till fler europeiska marknader, samt utöka produktportföljen med ytterligare 2 produkter. Bolagets prognoser förutspår fortsatt ökad lönsamhet, månad för månad, i takt med att omsättningen ökar, avslutar de i rapporten.

Common Clouds ingår i Renevatio-koncernen, som också har bolag som Gardenstore och Apomera i portföljen.

Nils Lund
nils@ehandel.se