ANNONS

Tunga profilen går in i e-handlaren: “Otroligt spännande”

Simon Madeling och Pär Lernström (foto: NLG)

"275 procent upp i vår e-handel".

ANNONS

2022 så kunde vi berätta om den nystartade e-handeln Local Rule som ville skaka om marknaden för golfkläder. Grundarna tyckte då att utbudet av golfkläder var för starkt övervägande till det sportiga modet, nästan åt gymhållet.

Våra undersökningar visade förvisso att funktionalitet står högst på önskelistan när man handlar golfkläder, men vi ställde oss själva frågan om det inte gick att skapa en kollektion som innehöll funktionsplagg som dessutom innehåller en avskalad stilren estetik. Där såg vi en lucka, sade grundaren Simon Madeling då.

I fjol passerade företaget miljonen och nu tar man in ytterligare investerare. Den som kliver in i bolaget är ingen mindre än TV4-profilen Pär Lernström.

Det är otroligt spännande att vara en del av en bransch som inte bara växer men som även upplever ett fundamentalt skifte. Ur ett affärsperspektiv gillar jag Local Rules ambition att vara globala från dag ett, säger Pär Lernström i en kommentar.

Investeringens storlek ska ej vara officiell, men Pär Lernström är nu alltså delägare i e-handlaren.

Företaget satsar på tillväxt och är ännu inte lönsamma, men ska “takta mot lönsamhet i år”. Local Rule meddelar även att försäljningen tagit ordentligt med fart under 2024.

Vi har startat året starkt och är upp 275 procent i vår e-handel i april, jämfört med förra året. Det har tagit oss två år att bygga fundamentet till ett varumärke som nu börjar bli ganska välkänt här hemma i Sverige. Att Pär väljer att investera i oss är ett bra kvitto på det och hans engagemang kommer förhoppningsvis att stärka kännedomen om oss ytterligare framöver, säger Simon Madeling.

Sedan lansering 2022 har Local Rule sålt till 20 länder via sin e-handel och numera har företaget tre återförsäljare, en i Seoul, en i Tokyo och en i Amsterdam.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se