Det här med betallösningar är något som alla e-handlare måste förhålla sig till. Visst, det går att bygga en egen lösning. Men det är förstås både dyrt och väldigt tidskrävande. Samtidigt har konsumenterna nu vant sig vid de populära och välkända betalalternativen i checkouten.
Så hur ska man som e-handlare då tänka när man väljer betallösning? Vi har ställt frågan till en lång rad e-handlare och har hittills fått svar från Partykungen, Apoteket och Haypp-gruppen.
Jag tycker att man främst ska välja den aktör som erbjuder schysstast villkor till sina kunder. Kundupplevelsen är viktigare här. Vi har därför valt att jobba med Klarna för att de har bäst kunderbjudande, säger Joel Svensson, vd på Partykungen, till Ehandel.
Robusta säkerhetsfunktioner
Apotekets e-handelschef Mikael Meijer lyfter fram att det är viktigt att det är en säker plattform.
Plattformen ska erbjuda robusta säkerhetsfunktioner som kryptering och bedrägeriskydd för att skydda våra kunders data. Men självklart väger även den kommersiella delen tungt, där attraktiva transaktionsavgifter och andra kostnader som kan påverka lönsamheten utvärderas noga, säger Mikael Meijer till Ehandel och fortsätter:
Plattformen ska också stödja olika betalningsmetoder, såsom kreditkort, e-plånböcker, banköverföringar, och vara integrerbar med din e-handelslösning.
Viktigt med bra support
Han tycker också att det ska finnas en bra supportfunktion på plats.
Tillgång till pålitlig kundsupport och plattformens drifttid är kritiska faktorer. Sedan ska det vara en snabb och problemfri checkoutprocess som förbättrar kundens upplevelse, vilket i sin tur kan öka konverteringsgraden. Det ska också finnas en smidig process för kassakonfigurering och rapportering.
Apoteket använder sig av Adyen, Walley, Swish och Trustly. Handlaren erbjuder även kortbetalning.
Vi strävar hela tiden efter att utvärdera och ha ett så attraktiva betalningserbjudande för möjligt för att skapa en smidig köpupplevelse. Trygghet och säkerhet, samt villkor är alltid tillsammans med övriga punkter ovan i centrum när vi analyserar betalalternativ.
Utgå från dig själv
Markus Lindblad – Head of Legal & External Affairs på Haypp-gruppen som säljer snus på nätet – tycker att man som e-handlare ska utgå från sig själv och välja det man själv hade valt som konsument.
Haypp Group lägger mycket stor vikt vid att skapa en exemplarisk kundupplevelse och smidiga betalningar. Haypp Group söker alltid efter den partner som erbjuder den bästa produkten till det konkurenskraftigaste priset och som har har schyssta villkor för Sveriges snusare. Vi är också aktiva på flera marknader och för oss är det en stor fördel att ha en partner som arbetar globalt eftersom det kan spara oss både tid och pengar.
Högt förtroende
Haypp har valt Klarna för att deras kunder föredrar det alternativet, enligt Markus Lindblad.
Klarna erbjuder inte bara smidiga betalningar utan också tilläggstjänster som uppskattas av våra kunder. Vi uppfattar även att Klarna har ett högt förtroende och våra kunder använder redan deras app, mycket tack vare Klarnas satsning på schyssta villkor och en positiv användarupplevelse. Vi tar även hjälp från Klarna med strukturen bakom ålderskontroller, vilket är helt centralt för vår verksamhet och vårt förtroende.