Bergqvist Skor grundades redan 1904 och driver idag 24 skobutiker från Falun i norr till Malmö i söder. Förutom 17 butiker som heter just Bergqvist Skor driver man även fem så kallade Ecco Stores och en Riekershop. Butiker som endast säljer skor från respektive märke.
Man har även ett eget modekoncept, Foot News som drivs dels som en enskild butik i Karlstad men även i form av shop in shops i flera av Bergqvistbutikerna. Nu tar man steget ut på nätet med alla butikerna, Bergqvistskor.se, Footnews.se, Eccostores.se och Riekershop.se i en omnikanalsatsning.
– Våra nya e-handelssajter är byggda på samma grund, men utgör fyra separata butiker på webben. Det tillför en bredd i vårt erbjudande och ger oss möjlighet att till exempel introducera en trogen Rieker-kund till ett annat varumärke, som Ecco, säger Fredrik Röstlund, Försäljnings- och Marknadschef på Bergqvist Skor.
Måste lära sig kunderna
På de orter där Bergqvist Skor inte har någon närvaro blir e-handeln dessutom ett sätt att dels nå den marknaden, men även ett sätt undersöka om det går att bygga upp tillräckligt med intresse för att sedan faktiskt etablera en fysisk butik.
Nästa steg i satsningen är först och främst att förvalta den nya digitala plattformen och lära sig så mycket som möjligt om både nya och gamla kunder.
– Precis som när en ny butik öppnas måste vi lära känna området och våra kunder. Kanske är det en ny kundgrupp vi lär känna nu via webben. Nu vill vi ta det vi lär oss från webben och applicera i butik och även vice versa, säger Fredrik Röstlund.