Betaljätten Nets, som nyligen blev kompis med Klarna, har nu släppt sin årliga e-handelsrapport med det passande namnet E-handelrapport Sverige 2023.
Rapporten, som undersöker både handeln med varor och tjänster, ska bland annat visa på en rekordstor handel på nätet. E-handelns omsättning beräknas nämligen ha ökat med 13 procent under 2023, jämfört med året innan.
Det finns stora skillnader i hur e-handeln utvecklats i de olika segmenten. E-handeln inom resesektorn har haft en explosiv utveckling under förra året med en ökning på nästan 40 procent, kommenterar Louise Richardson, landschef Sverige på Nets.
Nets rapport konstaterar dock samtidigt det som vi hört från andra håll, det faktum att handeln med varor fortsatte att minska under fjolåret. En annan tråkig utveckling för inhemska e-handlare är att utländska handlare tar allt mer av kakan.
Det rör sig om miljarder som försvinner utomlands i form av uteblivna skatteintäkter liksom viktiga intäkter för svenska webbutiker. Andelen svenskar som handlat på Amazon ökar också, skriver Nets i samband med rapporten.
Även snabbväxaren Temu pekas ut.
Oftast är det helt rationell handel men i en hel del fall är det mest shopping som underhållning. Vi köper varor av tveksam kvalitet till ett väldigt lågt pris, framför allt från Temu. Men det finns även frågetecken kring säkerheten såsom i exempelvis elektrisk apparatur, liksom vad gäller etiska betänkligheter, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Även om 80 procent av svenskarna har handlat från en stor internationell marknadsplats förra året, så sägs stödet till inhemska e-handlare ändå vara ganska högt. En majoritet av svenskarna, 55 procent, stödjer helst sina lokala och oberoende webbutiker och nästan en fjärdedel ratar helt de stora jättarna.
Det är generellt svårt för svenska webbutiker att konkurrera med pris och utbud mot både jättarna och mindre nischade utländska webbutiker. Däremot kan erbjudanden som antingen snabba eller miljövänliga leveransalternativ liksom lokala betalsätt vara fördelar. Sen bör våra webbutiker även våga försöka etablera egen försäljning i andra länder för att bli ännu mer konkurrenskraftig, det är inte så svårt som många tror, avslutar Patrik Müller.
I Sverige har 3 282 personer intervjuats som underlag till rapporten.