2018 var första gången som vi skrev om e-handlaren Smakbox. En prenumerationslåda som ämnar att överraska sina kunder varannan månad. Det året omsatte företaget 18 miljoner kronor.
Dessa typer av prenumerationstjänster hade lite av en nedgång för något år sedan och flera har försvunnit. Smakbox är dock inte en av dessa. Bolaget bakom är förvånansvärt stabilt och har faktiskt vuxit med lönsamhet hela vägen sedan starten 2016.
Förra året så dalade vinsten något i förhållande till omsättningen. Smakbox omsatte under fjolåret 45 miljoner kronor med ett resultat runt miljonen. En tillväxt med 12 procent jämfört med 2022.
Det går fortsatt jättebra för Smakbox. Vi växer organiskt och av egen kraft, utan extern finansiering, säger medgrundaren Per Ingman när Ehandel frågor om läget.
Hur har ni lyckats fortsätta växa i detta hårda finansiella klimat?
Vi har gjort lite mer prisutspel och kampanjer än vanligt. Samtidigt håller vi fast vid våra trogna kunder med bonusboxar som vi kommer ge löpande och en gång per år, det är ett enklare lojalitetsprogram. För varumärkena har vi lanserat en ny insiktsrapport med tydligare svar hur deras produkter uppfattas av konsumenterna. Detta i kombination med vår årliga undersökning, Smakrapporten, ger värdefulla insikter om vilka smaker och produkter som uppskattas och kan bidra till utveckling av våra kunders sortiment.
Tricket för bibehållen tillväxt i detta klimat verkar alltså handla om att arbeta med sina befintliga kunder och belöna dem som är lojala till företaget.
Era produkter är väl lite av lyxvaror, något man borde dra ner på?
Ja, möjligen. Vi upplever att det är något svårare att få in nya prenumeranter, men vi är duktiga på att behålla dem. Vi erbjuder en prisvärd och kvalitativ produkt och känslan att överraskas av Smakbox varannan månad uppskattas verkligen av våra prenumeranter.
Smakbox är dock inte immuna mot det ekonomiska läget utan känner av det tuffare klimatet där ute.
Just senaste året har självfallet ekonomin även påverkat oss då en del varumärken som är med i Smakbox har dragit ned sina budgetar, konstaterar Per Ingman.
Men tillväxten har inte stannat upp för “Sveriges största provsmakningsbox”.
I år har vi vuxit med 10 procent, till och med april. Vi vill gärna växa mer än så framåt och befästa vår position som störst på provsmakning i Sverige med nära samarbete med Sveriges största och mest innovativa livsmedelsvarumärken, avslutar Per Ingman.