ANNONS

Lista: De är bäst i Sverige på omnikanal: "Utmärker sig"

"Överträffar de andra fem länderna".

ANNONS

Google och Impact Commerce har nu släppt sin rapport Omnichannel Index 2024. En rapport som tittar på hur bra handeln över flera kanaler fungerar i olika länder.

Förra gången man genomförde studien var 2022 och sedan dess har saker och ting förbättras men det ska inte handla om några drastiska förändringar, enligt rapportmakarna.

En stor del av Omnichannel Index handlar också om att testa och ranka bolag gällande hur långt de kommit på området.

Omnikanalindexet lämnar ingen sten ovänd när det gäller att utvärdera omnikanals-prestanda i Norden, Nederländerna och Belgien. Det gräver ner sig i 70 avgörande kontaktpunkter över de fem faserna av kundresan, går det att läsa i rapporten.

Det ska noteras att eftersom Google är med i framtagandet av rapporten så är det en hel del fokus på Googles tjänster. Men det verkar samtidigt vara en ganska gedigen genomgång av många aspekter som är viktiga för kunderna när det kommer till handel över flera kanaler.

Så vem vann? Rapporten rankar alltså detaljhandlare i olika länder och i Sverige så ska vi tydligen vara bäst på omnikanal av de testade marknaderna.

Shoppingupplevelsen i Sverige överträffar den i de andra fem länderna som omfattas av detta index – med endast 49 procent som har stött på problempunkter online under sin senaste shoppingresa.

Topplistan över de bästa omnikanalsaktörerna i Sverige:

Landets vinnare, IKEA, utmärker sig på flera fronter. Tack vare deras enhetliga syn på data, är de framstående i att optimera användarupplevelsen, personalisering och säker navigering genom kundresan.

1. IKEA (66%)
2. H&M (64%)
3. Elgiganten (60%)
4. Kappahl (59%)
5. Jula (57%)

6. Hornbach (56%)
6. Hunkemöller (56%)
6. Kjell & Company (56%)
6. Netonnet (56%)

7. Lindex (54%)

8. Cervera (53%)
8. Lyko (53%)

9. Peak Performance (51%)
9. XXL Sport (51%)
9. Arkenzoo.se (51%)
9. Bik Bok (51%)
9. Cubus (51%)
9. Volt (51%)
9. Inet (51%)
9. Åhléns (51%)

10. Clas Ohlson (50%)
10. Carlings (50%)
10. Kronans Apotek (50%)
10. Rituals (50%)

Källa: Omnichannel Index 2024

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se