Värmen har i början av veckan slagit till ordentligt i södra Sverige och nu ser den även ut att ha tagit sig en bit upp. Varmare väder innebär förstås också ändrade köpmönster. Prisjakt har nu analyserat förra månaden och redan då började konsumenterna planera för ett rikare utomhusliv.
Vårkänslorna flödar och konsumenterna söker sig till produkter som skapar ett trevligt trädgårdsliv och banar väg för att vara utomhus. Svenskarna vill ut och röra på sig med nya sportklockor, cykelhjälmar och vandringsskor som alla ökar i köpintresse, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Produkter som högtryckstvättar, robotgräsklippare och grillar är nu mycket intressanta medan intresset för ny teknik dalar. Prisjakt har analyserat konsumenternas köpintresse och listar nedan ett urval av vinnarna och förlorarna under april månad.
- Högtryckstvättar +290%
- Grillar +227%
- Cykelhjälmar +141%
- Elscooters +112%
- Pulsklockor & sportklockor +57%
- Pizzaugnar +21%
- Vandringskängor & terrängskor +10%
- Hörlurar -9%
- Mobiltelefoner -17%
- Airfryers & fryers -20%
- Spelkonsoler -24%
Prisjakts data visar även att priserna på det totala antalet produkter på sajten i princip stått stilla under förra månaden. Priserna ökade i snitt med 0,08 procent.
Sett till huvudkategorier, inom vilka flera produktkategorier samlas, sjönk priserna mest inom Mobil & GPS (-1,04%). Priserna ökade mest inom Kläder & accessoarer (+0,6%), meddelar Prisjakt.