ANNONS

Stora smällen innan försäljningen - förlust på 30 miljoner

Omsättningen backade rejält.

ANNONS

I slutet på förra veckan kom beskedet att den krisande e-handlaren Babyworld, som fram tills nyligen befunnit sig i rekonstruktion, sålts till danska Babysam.

Nu vet vi precis hur tufft man hade det innan försäljningen blev av. Enligt Breakit backade omsättningen från 306 till 253 miljoner kronor. Det samtidigt som förlusten växte från -11 till -30 miljoner kronor.

Och det finns arbete kvar att göra, då man även i år vidtagit en rad åtgärder för att få ordning på kostnaderna.

Förhandling med leverantörer, sortimentsoptimering och förstärkt säljstyrning i syfte att skapa gemensamma förutsättningar för en ömsesidig lönsam affär genomfördes under första kvartalet 2024, står det i årsredovisningen.

Men nu är det alltså upp till de nya ägarna att vända den trenden. Och Babysam har redan avslöljat att syftet med förvärvet är att skapa en ledande aktör i Norden.

Vi är glada över att, genom köpet av Babyworld, ta våra första steg i skapande av en nordisk marknadsledare i bebissegmentet. Efter en tuff period tror vi att vi kan blåsa nytt liv i varumärkets styrkor, sa Kenneth Nørgaard, vd för Babysam, i samband med köpet.

LÄS ÄVEN: Därför tvingades Babyworld till rekonstruktion: "Inte tillräckligt bra"

Nils Lund
nils@ehandel.se