ANNONS

Anrika märket öppnar sin första butik i Sverige: "Vi är glada"

Fasaden till den nya butiken, som öppnar i sommar

"Lokala miljön står i fokus".

ANNONS

Det svenska friluftsvarumärket och e-handlaren Klättermusen såg dagens ljus år 1975 i Åre. Men trots sina anor hade man aldrig öppnat någon fysisk butik på hemmamarknaden.

Det ska det bli ändring på nu, för den 14 juni öppnar man dörren till sin första svenska butik. någonsin. Den mäter 70 kvadratmeter och kommer att ta plats på Norrlandsgatan 11 i Stockholm. Där får man friluftsgrannar som Houdini och Hestra.

Vi är glada över att öppna vår första Klättermusen-butik inom ramen för vårt retail-butikskoncept där den lokala miljön står i fokus. Belägen i en pulserande och mångfacetterad del av staden, med en långvarig tradition av handel, återspeglar vår butik vår detaljfokuserade filosofi och fungerar som en katalysator för att inspirera andra att omfamna sin egen unikhet, säger Ida Holmen, global marknadschef på Klättermusen, i ett pressmeddelande.

Klättermusen har redan gjort ett stort avtryck internationellt och växer snabbt i Asien. Den första europeiska butiken öppnades nyligen i London, men nu tar man alltså slutligen plats i butiksledet även på hemmaplan.

Med vår flagship-butik i Sverige strävar vi efter att välkomna både gamla och nya vänner till en plats som uppmuntrar till samhörighet, främjar självständigt tänkande och utforskar den sanna innebörden av bergsklättring, säger Ida Holmen.

Klättermusen växte sin omsättning från 114 till 194 miljoner kronor under 2022 och vände en förlust på -7,5 till en vinst på 15,3 miljoner under samma år.

De ägs till 44 procent av Scope Growth III L.P, som tidigare även ägt såväl Skruvat som Happy Socks. Kermio Holdings Ltd sitter på 20,2 procent av aktierna och Mongrow KM S.A på 19,9 procent.

Nils Lund
nils@ehandel.se