Cdon är här med sin rapport för det första kvartalet. Och den här gången så är man lite besviken ändå.
Omsättningen steg förvisso med 4,7 procent till 95,8 miljoner kronor (91,5). Och bruttoresultatet öakde till 70,4 miljoner kronor (51,9), med en bruttomarginal på 73,5 procent (56,7).
Allt gott så långt. Men Ebitda-resultatet tickade samtidigt in på -2,2 miljoner kronor (0,6).
Detta är vår första negativa ebitda på över ett år, och vi är inte glada över att bryta den positiva ebitda-sviten sedan Q1 förra året, kommenterar vd:n Fredrik Norberg.
Rörelseresultatet, EBIT, blev en ännu dystrare historia och landade på -26,7 miljoner kronor (-5,0). Resultat per aktie uppgick till -2,52 kronor (-0,77).
Bolaget säger sig ha påverkats negativt av Googles algoritmförändringar. Man skyller också förlusten på att det har tagit mycket tid och fokus med att lägga ner kontoret i Malmö. Cdon pekar dessutom på en migrering från en e-handelsplattform till en annan som tidskrävande.
Tillsammans resulterade dessa utmaningar i ett mycket tufft kvartal och vi är inte nöjda med vårt resultat. Vi är dock fortsatt övertygade om att vi tar rätt steg mot vårt långsiktiga mål: att bli den ledande marknadsplatsen i Norden, avslutar vd:n.