ANNONS

E-handlaren i motvind igen: "En svag marknad"

Fredrik Palm, vd på Desenio
Desenio/Pressbild

"Vår stora utmaning är att återgå till uthållig tillväxt".

ANNONS

Desenio, som säljer posters på nätet, är här med sin rapport för årets första kvartal.

Den här gången minskade nettoomsättningen med 12,1 procent till 228,9 miljoner kronor, från 260,3 miljoner året innan. E-handlaren hade det tufft under pandemiåren och nu har postermarknaden kallnat något igen.

Bakgrunden till den svaga utvecklingen är dels en svag marknad inom våra kategorier, dels lägre kortsiktig effekt av våra marknadsföringsinsatser än vad vi som ledande aktör kan förväntas ha, skriver vd:n Fredrik Palm.

"Relativt god lönsamhet"

Rörelseresultatet, EBIT, var också ned i Q1 och landade på 19 miljoner, jämfört med 33,1 miljoner året innan. Därmed sjönk även rörelsemarginalen till 8,3 procent, från 12,7 procent.

Det tål att upprepas att Desenio uppvisar relativt god lönsamhet trots den negativa försäljningsutvecklingen och trots den svaga marknaden. Vi är ledande inom vår kategori och har ett starkt varumärke på våra huvudmarknader, konstaterar vd:n.

16 fick sparken

Resultatet per aktie blev -0,05 kronor (0,04), före utspädning. Under kvartalet tvingades 16 heltidsanställda, motsvarande 10 procent av arbetsstyrkan, att lämna företaget. Syftet är att spara pengar.

Vår stora utmaning är nu att återgå till uthållig tillväxt, där vi drar nytt av vår starka marknadsposition i Europa och fortsätter bygga vår verksamhet i Nordamerika, kombinerat med en långsiktigt hållbar balansräkning, avslutar vd:n.

David Gustavsson
david@ehandel.se