ANNONS

Så korsbefruktar Netonnet e-handel med fysisk butik: "Flexibilitet"

Kristina Wärmare, Netonnet
Netonnet/Pressbild

"Kan röra sig sömlöst mellan plattformar".

ANNONS

Tidigare i veckan fick vi veta hur Elgiganten jobbar med kombinationen fysisk butik och e-handel. Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce på kedjan, sa att uppläggen stärker varandra.

Det gör att vi kan erbjuda anpassningar för de behov olika kunder kan ha, sa hon i intervjun med Ehandel i veckan.

LÄS ÄVEN: E-handel eller fysisk butik? – Elgiganten älskar kombon: ”Viktigt”

Men Netonnet vill inte vara sämre och skickar nu fram sin PR- och kommunikationschef Kristina Wärmare. Hon berättar om hur kedjan jobbar med kombinationen fysiskt och digitalt.

Flexibelt för kunden

Kristina Wärmare säger, i likhet med Elgigantens Karolina Åhs Karlsson, att det finns en kraft i vara en omniaktör.

För kunden innebär det flexibilitet utifrån kundens önskemål och behov. Över 90 procent av våra kundresor startar online, och många fortsätter sedan kundresan i våra fysiska lagershoppar. Vårt omnikanalerbjudande gör det möjligt för kunderna att röra sig sömlöst mellan våra olika plattformar, på det sätt som passar dem bäst, säger Kristina Wärmare till Ehandel.

Detta resonemang känner vi även igen från Elgiganten. Att kombinera fysiskt och digitalt gör att man matchar många olika typer av kundförväntningar.

Vi erbjuder de flesta tänkbara kombinationer! Kunder kan till exempel välja att betala en produkt på nätet och hämta upp den i närmsta lagershop, betala i lagershop och få den hemlevererad och så vidare. Våra lagershoppar är servicecenter där kunderna även kan få hjälp med till exempel service, returer och reparationer, säger Kristina Wärmare.

"Väldigt tydligt"

Att lagershopparna dessutom är lagerhubbar möjliggör även snabba leveranser till kund, enligt Wärmare. I vissa fall inom några timmar efter lagd beställning.

För oss som företag är det väldigt tydligt att en fysisk etablering stärker kundrelationen och även e-handelspenetrationen i en stad eller ett område och på så sätt skapar en halo-effekt eftersom fler då upptäcker oss. Detta ser vi gång på gång när vi öppnar nya lagershoppar.

Finns det några nackdelar/utmaningar med den här kombinationen?

Nej. Netonnet är fött till att vara en digital spelare och därmed är alla våra system utvecklade digital-first, det gör att kundresan blir mycket mer sömlös.

David Gustavsson
david@ehandel.se