Nyligen så rapporterade flera amerikanska medier, och även vi på Ehandel, att Amazons magiska teknik kallad Just Walk Out var något av ett misslyckande. Amazon skulle i alla fall ta bort tekniken från alla sina större butiker, där tekniken verkar stöta på vissa problem. Det avslöjades även att tekniken inte var helt AI-baserad utan en stor del av backend-jobbet sköttes av människor, i alla fall för att lära upp AI:n i fråga.
LÄS ÄVEN: Amazons framtidsbutiker förlorar sin magi – heta AI:n försvinner
Nu går Amazon ut och dementerar att tekniken skulle vara död och meddelar samtidigt stora planer på att rulla ut den hos andra butiker, men alltså inte butiker i egen regi.
Faktum är att responsen från konsumenter gällande Just Walk Out i mindre butiker har varit så stark att vi 2024 kommer att lansera fler småformats-butiker från tredje part med Just Walk Out än något tidigare år. Detta är mer än en fördubbling av antalet tredjepartsbutiker med tekniken i år, skriver Amazon.
Den röda tråden är alltså återigen mindre butiker, vilket alltså åter antyder att tekniken inte passar för större butiker. Enligt Amazon ska inte anledningen vara att tekniken inte fungerar utan de hävdar att konsumenter istället föredrar smarta kundvagnar när det kommer till större butiker.
I större livsmedelsbutiker, där kunderna gör ett besök per vecka och köper ett större antal varor, föredrar kunderna än så länge Amazon Dash Cart, vår smarta kundvagn, som använder samma avancerade datorseendeteknik som Just Walk Out, meddelar Amazon.
Datorseendet i vagnarna används dock mer som en vanlig scanner, så det är en bit från den magiska lösningen i de mindre Just Walk Out-butikerna. Där man som namnet antyder bara tar varor från hyllorna och går ut.
Om Amazon har rätt och kunderna helt enkelt föredrar smarta kundvagnar i större butiker eller om tekniken fallerar i en större skala är fortsatt oklart. Amazons push för att tekniken inte är död kommer samtidigt som e-handlaren alltså planerar en större utrullning - hos andra handlare.
För oss är det viktigaste att verkligen se till att vi kan betjäna tredjepartsmarknaden, säger Jon Jenkins, chef för Just Walk Out, i ett uttalande.