Att e-handlaren Temu är billig är det nog ingen som ifrågasätter. Men där bolaget vinner på pris förlorar de ofta rejält på snabbheten. När vi testade tjänsten så tog det 9 dagar att få varorna, och detta ligger i linje med andras rapporter.
LÄS ÄVEN: Vi testade svenska Temu – så här gick det
Nu verkar Temu vara sugna på att snabba upp detta rejält. Och som alltid börjar man i USA där Temu, precis som i Sverige, satsat stora summor på att ta marknadsandelar.
För en månad sedan började man sälja produkter på amerikanska Temu som skickades från lokala lager i landet. Nu meddelar Marketplace Pulse att Temu satt upp egna lager i landet där säljare kan placera sina varor, för att snabbare nå amerikanska konsumenter.
Redan 5 000 säljare
Tjänsten liknar den som Amazon erbjuder via sin TPL-lösning FBA. Skillnaden är dock att Temu inte byggt upp den själv utan istället ingått partnerskap med bolagen Winit och Easy Export, som nu alltså hjälper Temu att erbjuda en TPL-lösning för säljarna.
Enligt Marketplace Pulse har Temu redan fått med sig 5 000 säljare på tåget. Alla ska vara från Kina och de kommer alltså att skicka sina produkter i bulk från Kina till de amerikanska lagren, för att på så sätt erbjuda snabbare leverans inom USA.
Tanken med den nya marknadsplatslösningen sägs dock vara att sedan kunna plocka in lokala säljare eller säljare från andra länder.