Svensk Dagligvaruhandel meddelar nu på morgonen hur mars månad såg ut gällande matförsäljningen. Och det serveras goda nyheter. Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade nämligen med 6,7 procent under mars månad, jämfört med i fjol.
Det som lyfte försäljningen var bland annat påsken.
Försäljningen i mars gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i april. För fjärde månaden i rad har vi en positiv estimerad volymutveckling i dagligvaruhandeln. Vi kan också konstatera att vi nu har en lägre och mer stabil prisutvecklingstakt för livsmedel, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Hur såg det då ut gällande e-handelsförsäljningen och den i fysisk butik? Jo, i butikerna så ökade försäljningen under mars månad med hela 7,2 procent. E-handeln gick inte lika bra. Där minskade försäljningen nämligen med 3 procent, enligt Svensk Dagligvaruhandels mätningar. Inom e-handelsandelen så ökade dock upphämtning i butik med 1,4 procent.
Men allt är inte kört för e-handeln som under hela Q1 ändå ska ha visat på tillväxt.
I mars var det den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. I januari och februari drevs den totala tillväxten i stället av positiva utvecklingstal i såväl de fysiska butikerna som inom e-handeln. Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet, säger Karin Brynell.
För hela branschen så uppgick tillväxten till 2,8 procent om man justerar för både prisökning och kalenderkorrigering.