ANNONS

E-handlarens underverk – krossade 7 miljoner: "Tydlig strategi"

Tobias Bjurhall på Top Lady
Top Lady/Pressbild

"Vi arbetar mer fokuserat nu".

ANNONS

E-handlaren Toplady i Härryda utanför Göteborg släppte nyligen sitt bokslut för 2023. Toplady säljer vad de själva beskriver som sexiga underkläder för kvinnor.

Försäljningen ökade till 7,7 miljoner kronor, från 6 miljoner året innan. Vinsten var också på plus och tickade in på drygt 730 000, mot närmare 749 000 året innan. Soliditeten ökade samtidigt till 58,5 procent, från 55,2 procent året innan.

"Tydlig strategi"

Ehandel bestämde sig för att kontakta e-handlaren för att ta reda på vad som har eldat på de fina försäljningssiffrorna. Företagets grundare Nicklas Falk konstaterar att man har haft en stabil tillväxt sedan 2020.

Då uppgick den till 3,1 miljoner för att året efter nå 4,8 miljoner. Vinsten har de senaste fyra åren legat på mellan 300 000 och över 700 000

En viktig anledning är att vi har satt en tydlig strategi med ett fåtal prioriterade områden som vi arbetar fokuserat med istället för att springa för fort och åt alla håll samtidigt. Historiskt har vi varit lite för spretiga och inte riktigt vågat välja bort delar med risk för att tappa omsättning, säger Tobias Bjurhall, ledamot i Toplady, till Ehandel.

"Tagit bort produktkategorier"

Så vad har man då gjort för förändringar? Bland annat har man valt att satsa på ett eget lager, efter att tidigare ha kört med ett tredjepartslager, en så kallad 3PL-lösning. Det innebär att e-handlaren hyr in sig på ett externt lager med befintlig personal.

Vi har även tagit bort en del produktkategorier för att tydliggöra kunderbjudandet. Vi hade garanterat kunnat växa ännu mer men det har varit viktigt för oss att bygga bolaget utifrån en affärsmodell där vi växer på riktigt och inte bara köper omsättning, säger Tobias Bjurhall.

Vad beror det lilla resultattappet på?

Det något lägre resultatet beror egentligen inte på en sämre konjunktur utan snarare på andra faktorer. Vi är nöjda med 2023 års resultat och tycker att skillnaden mot året innan är försumbar.

Förutsättningarna för 2024 är ganska lika föregående år men vi är övertygade om att vi för egen del kommer att fortsätta leverera en stark tillväxt och ett positivt resultat när vi summerar året.

David Gustavsson
david@ehandel.se