Tre studenter i Linköping satt en dag, något bakfulla, och funderade över hur de skulla få hem pizza på enklast möjliga vis. Ett trivialt problem kan tyckas men därifrån växte OnlinePizza fram. Ett bolag som hanterar matbeställningar via nätet och några år senare såldes till Delivery Hero för någonstans mellan 250-500 miljoner kronor.
I veckans avsnitt får vi träffa Erik Byrenius som var en av dessa studenter. Han är idag affärsängel efter att ha gjort sin exit med OnlinePizza. Han har nyligen även lanserat tjänsten Startupdocs. I Ehandelspodden berättar han hela resan kring OnlinePizza och alla de problem som dök upp på vägen. Vi får även ta del av hans senaste projekt och dagens liv som affärsängel.
En magisk box
Det många kanske inte vet är att OnlinePizza till viss del var en hårdvarustartup. Erik och hans kompisar satte nämligen ihop en, för restaurangägarnas del, magisk låda som spottade ut beställningar på pizzor.
Lådan byggdes dock efter att man testat flera andra lösningar som SMS och Fax. Men när man hade lådan på plats, som skrev ut beställningar, och även lät restaurangen bekräfta order så började det rulla på snabbare.
OnlinePizza startades som ett sommarprojekt 2005, under studierna, och man fortsatte att utveckla sajten följande sommar. 2009 hade verksamheten växt till en anställd utöver de tre grundarna, Erik Byrenius, Per-Anders Bjelkstål och Ulf Engstrand. Man flyttade samma år verksamheten till Stockholm. Därefter gick allting fort framåt.
Från flygblad till adwords
Två år senare ska man ha varit 35 personer i Stockholm och totalt 100 personer i flera länder. Företaget satsade även i Finland, Polen och Österrike och man blev snabbt lönsamma på nya marknader.
För att gå utomlands behövde man dock pengar och man tog in kapital ifrån en av sina värsta konkurrenter, matbeställningstjänsten Just-Eat.
Just-Eat var även ett av de bolag som senare slogs om OnlinePizza, där Delivery Hero gick ut som vinnare och köpte ut grundarna och även Just-Eats andel.
Hur lyckades man då med denna starka tillväxt? Vad som ska ha börjat med flygblad och rondellskyltar slutade med tusentals automatiserade Google-annonser. Ni får helt enkelt inte missa Ehandelspodden där Erik berättar om hur man fick bolaget att växa och hur man lyckades övertyga restaurangerna om e-handelns fördelar.