ANNONS

Så har Däck365 vuxit med vinst – år efter år: VD:n avslöjar knepen

Steine Gretarsson, vd på Däck365
Däck365/Pressbild

Succé-VD:n och den blygsamme generalen Steine Gretarsson i stor intervju med Ehandel.

ANNONS

Steine Gretarsson. Vem är det? Jo, han är grundare av och vd för e-handlaren Däck365 som säljer, vilket namnet skvallrar om, just däck. Från lagret på Industrigatan i halländska Laholm, sedan hela 15 år tillbaka, alltså 2009. Steine Gretarsson är född och uppvuxen på vackra och karga Island. Men i början av 1990-talet bestämde han sig för att pröva lyckan i Sverige.

Island är ju så litet och jag vill prova på något nytt, säger han med ett skratt till Ehandel när vi når hon på telefon.

Steine Gretarsson lärde sig snart svenska och kom in på en ekonomiutbildning med it-inriktning på högskolan i Halmstad. Under utbildningen träffade han även sin fru.

Däckkedjornas fader gav Steine chansen

När Steine tog examen 1995 kom han snabbt i kontakt med den – i Varberg och Falkenberg med omnejd – välkända superentreprenören Jan Wulkers. Steine anställdes på ett av Jan Wulkers företag, en grossistfirma, som sålde skärande industriverktyg.

Steine imponerade på superföretagaren och fem år senare blev han ansvarig för Wulkers regummeringsfabrik i Laholm. Varbergssonen Jan Wulker och hans bror byggde från mitten av 1970-talet och framåt upp den mycket framgångsrika däckservicekedjan Wulkers. Som numera ägs av den internationella däckservicejätten Euromaster. 1998 köpte bröderna även nämnda regummeringsfabrik i Laholm.

Regummering är en teknik som ger bildäck längre livslängd, där en sliten däckbana ersätta med en ny – utan att man byter däckstomme, förklarar Steine.

Jag och Jan Wulker – som sorgligt nog gick bort i fjol – trodde stenhårt på e-handel, och hösten 2009 drog vi igång Däck365. På den tiden fanns det bara ett fåtal online-aktörer i däckbranschen i Sverige. Vi lade ner regummeringsfabriken i Laholm, men stannade kvar i lokalerna. Då var vi bara tre medarbetare. Det var jag och två tidigare fabriksarbetare. I dag är vi 15 anställda.

Vad mötte ni för utmaningar i uppstarten?

Det var i början svårt att få leverantörer av däck och fälgar att börja att leverera till oss. De ville nog skydda den etablerade fackhandeln och de var säkert lite rädda för att sälja till en helt ny onlineaktör. Vi fick jobba hårt med att övertyga leverantörer om att vi var något att satsa på.

"Finanskrisen var ingen nackdel"

Det var då precis som nu ekonomiskt kärva tider i svallvågorna efter Lehman Brothers-kraschen i USA 2008, som utlöste en global finanskris. Börsen rasade till rekordlåga nivåer och arbetslösheten bredde ut sig – även i Sverige. Men Däck365 lyckades ändå att leverera vinst redan 2009.

Finanskrisen var nog inte till någon större nackdel för oss. Vi har alltid fokuserat på köpupplevelsen och haft konkurrenskraftiga priser och om man har bil måste man ibland byta däck. Vi har också sett till att aldrig låsa oss till ett däckfabrikat, utan fokuserat på vad kunderna efterfrågar.

Nobbar konsulter

Man har också jobbat hårt med att hålla nere sina interna kostnader och satsat på en tajt organisation med relativt få anställda.

Vi väljer också bort externa experter och konsulter, försöker hela tiden optimera våra processer och fokuserar på de små detaljerna, exempelvis hur vi plockar och lossar däck på lagret, förklarar Steine.

E-handlarens två it-utvecklare har även utvecklat alla it-system själva, sedan 2013. Nyligen automatiserade de hanteringen av leverantörsfakturor.

Det blev ett allt mer oöverskådligt arbete att sköta manuellt när volymerna växte. I dag vet killarna på lagret hela tiden vad som är på väg in, vi får snabbt veta vad olika frakter kostar – och systemet känner direkt av avvikelser.

Vi har i dag automatisk full koll på att vi betalar korrekt priser för det vi köper in, inklusive frakterna. Systemet känner direkt av eventuella avvikelser.

Dissar fri frakt

Däck365 har även nobbat fri frakt till kund. Steine tycker att det är ett ohållbart upplägg. I dag väljer kunderna mellan fyra olika fraktpriser på mellan 85 och 115 kronor. Däcken kan levereras direkt till en privatperson eller ett företag. Men vanligare är att de fraktas till någon av de 250 däck- och bilverkstäderna som e-handlaren samarbetar med.

Det är rätt få idag som sätter på däck själva hemma. De flesta vill ha hjälp med det på en verkstad, berättar Steine.

Bättre frakta till verkstäderna

Han understryker flera gånger att kunderna måste förstå att frakt kostar pengar. Dessutom har däcken blivit större och tyngre, till följd av elbilstrenden. Elbilsbatterier är väldigt tunga och en elbil väger i dag lika mycket eller mer än en SUV. Därför måste också däcken vara större.

Även om vi inte erbjuder fri frakt så betalar vi mer för frakterna än vad kunderna gör. Att nobba fri frakt handlar lika mycket om ekonomi som om hållbarhet. Det optimala borde vara att däcken fraktas till någon av de 250 verkstäderna som Däck365 samarbetar med. De flesta behöver ändå ta hjälp av en verkstad.

Elbilar ökar däckutbudet

Däcken köps främst in från Sverige och övriga Europa, men också från renodlade däcktillverkare i Asien.

För 15 år sedan räckte det att sälja ett fåtal däckmärken och tio däckstorlekar utgjorde merparten av försäljningen. I dag har vi otroligt många olika produkter. Elbilar har exempelvis ofta olika storlek på fram- och bakdäcken.

Ni har briljerat med fina bokslutssiffror varje år och har dessutom vunnit flera e-handelsutmärkelser. Men är det någonting ni kunde ha gjort bättre?

Vi har varit lite försiktiga ibland och borde kanske ha vågat mer. Vi är nog till vår natur inga stora risktagare. Det har varit viktigt att ha nöjda kunder och koll på siffrorna.

Så här i backspegeln, finns det någonting ni kunde ha gjort annorlunda?

Ja, vi borde tidigare till exempel ha skapat en egen webbshop, men väntade med det till 2013. Innan dess hade vi en webbshop som var skapad av och kopplad till däckbranschen. Den var inte dålig, men det var svårt att anpassa den till vår organisation och till hur vi ville arbeta, säger han och fortsätter:

För att göra ändringar så behövde vi skapa ett projekt och därefter tog det två till tre månader innan det var klart, medan vi ville att det skulle vara färdigt dagen efter ungefär. Sedan vi fick en egen webbshop på plats för tio år sedan, kan vi genomföra ett projekt eller göra mindre förändringar betydligt snabbare.

Ett färskt exempel på en snabb satsning, tack vare en snabbrörlig sajt och organisation, är den däckoutlet som Däck365 rullade ut för en månad sedan. Nu är målet att inga däck ska bli liggande eller lämnas till återvinningen. Istället ska de säljas via outleten.

Testade kvällsfrakter

Däckfrakterna ut till kund sköter DHL och Postnord. Även om däcklagret ligger i Laholm klarar man, enligt Steine, att leverera till exempelvis Kiruna på två dagar. Men blixtsnabba leveranser är samtidigt inget kunderna efterfrågar.

För tio år sedan experimenterade vi med utkörning till kund kvällstid – för en hundring i ersättning. Men kunderna valde bort det. Kanske tyckte de att det var för dyrt. Men jag tror att de flesta tycker att det är smidigare att få hem sina däck dagtid. Majoriteten av våra kunder planerar sina inköp – och en leveranstid på två till fyra arbetsdagar är därmed fullt rimlig för dem.

Vad är det vanligaste klagomålet?

Vanligaste missnöjet är kopplat till leverans i högsäsong. Då är det stora volymer som hanteras hos oss, men även hos fraktbolagen. Det i kombination med att en kund är lite sen med beställningen gör att inget får gå fel, till exempel att fraktbolagen missar anslutningen mellan terminalerna.

Min känsla är att det i större utsträckning blir bekymmer för kunder som inte tidigare handlat online. Vi jobbar ständigt med att förbättra informationen till kunderna och förstås att hålla leveranstiderna.

"Lätt att analysera sönder allting"

All marknadsföring har sedan starten skett på nätet. Tv- och radioreklam har aldrig varit aktuellt, även om han självkritiskt menar att det, återigen, kanske är ett uttryck för överdriven försiktighet. Men kunderna finns på nätet och då är det logiskt att synas i alla kanaler där, konstaterar Steine.

Det är lätt att analysera sönder allting utifrån våra enorma datamängder. Men då är det samtidigt lätt att man glömmer bort det viktigaste och det är att det alltid ska vara lätt att hitta rätt däck och att genomföra köpet och välja leverans i utcheckningen, säger han.

Viktigt med bra recensioner

Däck är förstås sällanköpsvaror. Det är inte ovanligt att en kund behåller samma däck i tre år. Därför gäller det att hela tiden hitta nya kunder, genom att också lyfta fram andra värden, vid sidan av låga däckpriser.

Recensioner är viktiga för oss och kundernas feedback är viktig för vår utveckling. Förhoppningsvis hamnar vi, tack vare bra recensioner, ofta högt upp bland alternativen när konsumenten gör research inför nästa däckköp, säger Steine.

Ska ni till fler marknader?

Vi finns i dag i Sverige, Norge och Finland och har stark tillväxt i alla länder. Den finska och norska marknaden är väldigt lik den svenska med tydliga årstider.

Kikar ni något på Danmark?

Det finns inget Danmarks-projekt igång nu. Men vi har gjort en marknadsanalys av landet och insett att det är ett moget e-handelsland. Och kanske borde vi ha gått in i Danmark redan 2013. Det är ytterligare ett exempel på att vi eventuellt har varit lite för försiktiga ibland. Just nu skulle det ta för mycket energi från allt annat vi gör, så vi avvaktar.

Utökar lagret i Laholm 

Under hösten ska kunderna även kunna hämta sina däck på lagret i Laholm igen. Under pandemin var det inte möjligt. Först ska dock lokalerna renoveras, för nu har Däck365 på allvar vuxit ur fastigheten på Industrigatan, där de har huserat sedan 2009.

För att få mer plats hyr vi en grannfastighet, avslutar Steine som är en mångordig och mycket ödmjuk VD och e-handelsmedgrundare som inte tar några onödiga risker. För när det kommer till kritan är viktigaste ändå att man har glada kunder och koll på siffrorna.

Steines bästa tips för en framgångsrik e-handel:

1. Fokusera på kundernas köpupplevelse.

2. Involvera medarbetarna och skapa effektiva processer. Var ett lag som gör saker tillsammans.

3. Håll det enkelt. Det är lätt att involvera konsulter och analysera allting utifrån de stora datamängder som en e-handel genererar. Det viktigaste är kundens köpupplevelse.

4. Slappna aldrig av. Förutsättningarna för en e-handel ändras hela tiden.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap