E-handelsstartupen Köpa Sverige har haft en stark tillväxt sedan starten 2018. Året därpå bjöd på en blygsam omsättning men från 2020 har ökningen varit “lavinartad”.
Efter att ha vuxit lavinartat från 2020 så drog vi medvetet lite i handbromsen inför 2023, för att fokusera på att få ordning på ett par interna processer för att fortsätta tillväxtresan 2024, säger företagets grundare och vd Johan Strömqvist till Ehandel.
Det första riktiga verksamhetsåret, 2020, omsatte man 1,7 miljoner kronor. 2021 växte försäljningen till 5 miljoner och sedan 8 miljoner 2022. Detta med lönsamhet hela vägen. Bolaget fokuserar enbart på nätet.
Det otaliga antalet fördelar som e-handeln innebär har gjort att vi var säkra på vår sak när vi fattade beslutet; vi ska bara finnas online, skriver Köpa.
För fjolåret stannar försäljningen på 8,44 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 27 000 kronor.
2023 blev ungefär så som beräknat, säger Johan Strömqvist.
Ska bli störst på mattor
Köpa har sedan starten testat en rad olika branscher, exempelvis Kopasang.se, Kopakakel.se och så vidare. Det som har fastnat är dock mattor och golv.
Vi har nu enbart kvar Kopamatta.se samt Kopagolv.se som vi fokuserar på.
Av de två ska Köpa Matta vara den största av e-handelssajterna och det område där bolaget har stora visioner.
Vad är framtidsplanerna?
Vi ligger redan 125 procent upp från föregående år, så än så länge pekar allt på att vi gjorde rätt under 2023. Jag har sen dag ett återinvesterat allt i verksamheten för att fortsätta växa. Vi kommer bli störst på heltäckande- och måttbeställda mattor på nätet, säger Johan Strömqvist.