ANNONS

E-handelsexpertens eldprov: Lansera lönsamt i grannlandet

Soledad Gonzalez, marknadskoordinator och snart e-handlare pĂĄ riktigt

Nischade e-handeln ska gĂĄ utomlands.

ANNONS

I augusti förra året så berättade vi på Ehandel om hur Postnords e-handelsexpert, Soledad Gonzalez, hade klivit över till leverantören Kodmyran. Trots hennes erfarenhet så har hon nu fått återvända till skolbänken. Alla på Kodmyran måste nämligen gå igenom företagets e-handelsskola.

Soledad får gå i Kodmyrans e-handelsskola och lära sig massor om e-handel på riktigt och hur det är att vara e-handlare i praktiken, inte bara i teorin. Det är något alla vi anställer på Kodmyran brukar få prova på, säger Katrin Lundgren, grundare och vd.

Kodmyran driver även ett antal egna nätbutiker för att hålla sig ajour med utvecklingen inom e-handeln. Till exempel Tvålshoppen.se som vi på Ehandel skrivit om några gånger. En annan nätbutik är Nostalgiska.se som säljer “varor från mormors tid”, helt enkelt produkter som väcker nostalgin till liv.

Soledad Gonzalez ska nu inte bara fĂĄ testa pĂĄ att driva en e-handel.

Denna gång tar vi det ett steg längre i och med att vi expanderar utomlands, säger Katrin Lundgren.

Soledad blir ansvarig för att ta Nostalgiska till vårt grannland Norge. En resa som man ska kunna följa i leverantörens sociala medier.

Det är ett bra sätt att lära mig mer om e-handel i praktiken, samt att förstå de utmaningar våra kunder ställs inför. Resten av Kodmyran-gänget kommer såklart att hålla ett vakande öga på mig, men projektet är helt mitt eget att driva och lära mig praktisk e-handel av. Jag tänker också skriva om projektet på Kodmyrans blogg under resans gång så att andra e-handlare kan ta del av mina erfarenheter, säger Soledad Gonzalez till Ehandel.

Även om det är en liten nischad e-handel så ska man ha sett ett intresse från norska konsumenter.

Varje julhandel brukar vi ha ett intresse från norska konsumenter i alla åldersgrupper att handla gammeldags juldekorationer, så det ska vi absolut sälja, men än så länge vet vi inte så mycket mer än så. Tanken är att jag ska göra en noggrann marknadsanalys som sedan ska ligga till grund för sortimentsurval, leveranssätt och betalsätt, säger Soledad.

Vad tror du kommer att bli den mest utmanande delen?

Just nu är jag fokuserad på att förstå den norska konsumentens köpbeteenden, och kanske särskilt när det gäller leverans- och betalningsmetoder. Även tullregler är något jag känner att jag behöver sätta mig in i. Att ha insikter i detta är helt avgörande för att skapa en bra köpupplevelse för våra norska kunder.

När kommer projektet att lanseras?

Vi har ännu inte satt ett exakt lanseringsdatum men vi siktar på att lansera någon gång under slutet av sommaren. Vi kommer göra detta på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt genom att göra allt själva, då vår budget av förklarliga skäl är mindre än säg Jula eller liknande företag. Det är förstås skillnad om ett stort företag går in i Norge och om små e-handlare expanderar utomlands, men samtidigt är processerna det samma även om budget och tillvägagångssätt kan skilja, säger Soledad Gonzalez.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se