ANNONS

Nya e-handeln rusar direkt - säljer för över 10 000 om dagen

Emil Henriksson, vd för Sweden Buyersclub, som ligger bakom Bookhero.se

Ska utmana jättarna om Norden.

ANNONS

Svensk e-handel har fått en ny utmanare, som ska ta sig an drakarna i bokbranschen. Det handlar om den nya webbutiken Bookhero.se, som precis har lanserats.

Bakom den ligger Sweden Buyersclub, den medlemsbaserade marknadsplatsen som även är börsnoterad. Den här gången rör det sig dock om en renodlad, traditionell e-handel, där bolaget använder sin redan befintliga infrastruktur till att driva Bookhero.

Med Bookhero.se har vi lagt grunden för ytterligare expansion inom e-handeln. Genom att nyttja buyersclub.se’s bakomliggande motor för produktimport, inköp, prissättning, budgivning, lager, logistik och personal kan vi dessutom göra detta med minimal overhead-kostnad. Vi har just nu över 300 000 produkter inom fler än 15 stora produktkategorier som vi snabbt kan spegla och sälja på nya hemsidor, säger Emil Henriksson, vd för Sweden Buyersclub, i en kommentar.

Varför har ni valt att satsa på en mer traditionell e-handelsmodell för Bookhero?

Vår ide med Bookhero är att nå en annan kundgrupp och sälja varor med högre marginaler där fokus landar mer på omgående vinster snarare än långsiktiga värden, säger Emil Henriksson till Ehandel och fortsätter:

Dessa sidor kan operera utan overhead-kostnader då de nyttjar Buyersclubs befintliga personal, lokal, avtal och även alla system för produktimport, produktranking, inköp, prissättning samt budgivning.

"Ambitionerna är stora"

Medan Buyersclub arbetar hårt för att nå lönsamhet har Bookhero redan visat tecken på det. Trots att den nya webbutiken bara är några dagar gammal så säljer man redan för över 10 000 kronor dagligen. Man räknar därför med att den kommer att generera intäkter på "flera miljoner" i år.

Våra budgivningsalgoritmer är dock fortfarande i en inlärningsfas, och när den har slutförts så förväntas detta öka. Ambitionerna är stora och vi tror att Bookhero.se på sikt kan bli en av de större spelarna på den nordiska marknaden, givet tron om att vi är duktiga på konvertering och har bra system för marginaldriven marknadsföring.

Emil Henriksson säger att målsättningen är att få ett kvitto på att motorn som byggts till Buyersclub kan användas till fler sidor och mot andra kundsegment. Det kan med andra ord bli fler webbutiker i andra segment framöver. Huruvida de kommer att bedrivas med, eller utan, Buyersclubs medlemsmodell återstår att se.

Denna och eventuella andra sidor har inte medlemsmodellen, men vi utesluter inte en variant av en sådan i framtiden. Buyersclubs fokus är oslagbara priser, kundlojalitet och medlemsintäkter - en modell som är förutsägbar och mycket lönsam på höga volymer.

Samtidigt som Bookhero fått en bra start ska man lyckas över tid också. Och bolaget har givit sig in på en marknad med riktigt tuff konkurrens. De flesta förknippar nog böcker med varumärken som Akademibokhandeln, Adlibris och Bokus. Det är inga små namn man ska tampas emot.

Så varför föll valet på just böcker?

Vi hade egentligen kunnat börja med någon annan av våra större kategorier på Buyersclub, exempelvis kosmetik, husdjur, kontorsmaterial eller köksprylar. Men valet föll på böcker tack vare dess goda marginaler och stora utbud. Sen tror vi även att svenska konsumenter skulle uppskatta ett lite modernare ansikte på just den här marknaden, avslutar Emil Henriksson.

LÄS ÄVEN: Buyersclub tar in 3 miljoner kronor: “Jag är oerhört glad”

Nils Lund
nils@ehandel.se