ANNONS

Därför går hans e-handel som tåget i depptider: "Nära kunden"

Vd:n Niklas Najafi Kristensen
Najell/Pressbild

"Många kopierar varandra i vår bransch".

ANNONS

E-handlare som säljer bebisrelaterade produkter har överlag kämpat i hård motvind i lågkonjunkturen. Dels har barnafödandet minskat, samtidigt som konsumenterna hållit allt hårdare i sin plånböcker.

Vi har sett en lång rad rekonstruktioner och konkurser inom babyhandeln. Men e-handlaren Najell växte – vilket Ehandel rapporterade på skärtorsdagen – stadigt och lönsamt under hela förra året.

Najell säljer allt från bärselar till babynests och gravidkuddar. Och omsättningen ökade med 53 procent till 87 miljoner kronor, jämfört med 57 miljoner 2022.

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer om bakgrunden till framgångarna, trots kärva ekonomiska tider.

Vi växer genom att vi försöker vara så nära kunderna som möjligt och förstå var de är och vad de vill. Det genomsyrar vår produktutveckling, marknadsföring och försäljning. Jag älskar att prata med kunder och att få hjälpa till i kundservice. Det är där vi lär oss mest och bäst, säger vd:n och grundaren Niklas Najafi Kristensen till Ehandel och fortsätter:

Vi tror väldigt mycket på att sprida positiva budskap och bilder kring hur vi kan välja vår egen väg in i föräldraskapet. Vi är tillåtande och uppmuntrande i en tid av förändring, så att blivande föräldrar känner sig stärkta i den nya livsfasen som de kliver in i.

Vad är er USP?

Produkterna utvecklas till 100 procent "inhouse" som ger dem vårt DNA och uttryck. Det kan man tycka är en självklarhet men i vår bransch så är det väldigt många som bara kopierar varandra och sen adderar en färg och logga. Genom att äga vår produktutveckling så kan vi ligga närmre kundbehoven och hela tiden lära oss och bli bättre dag för dag.

Hur ska ni fortsätta tjäna pengar? 

Vi är fortfarande ett litet bolag som ser otroligt stora möjligheter att växa på befintliga marknader, men även kring vad gäller att gå in i nya marknader. Vår modell är att ligga nära slutkunden på alla marknader och sedan välkomna återförsäljare eller andra typer av partners som kommer och knackar på dörren och som passar in i den fas som vi är i på den aktuella marknaden.

Najell har redan gett sig in på den kinesiska marknaden och säljer till kinesiska kunder via den stora marknadsplatsen Tmall.

Vi har alltså inte en egen sajt men en egen ”butik” på Tmall där allt är på kinesiska. Vi har även kinesisk personal som tillsammans med övriga teamet hjälper våra partners på plats i Kina att driva verksamheten.

Varför föll valet på Kina?

Vi producerar i Kina i dagsläget, så det är en förenklande omständighet ur ett logistiskt perspektiv. Det gör också att vi kan ha ett lite mindre lager där och fylla på lite snabbare.

Vad kommer ni att utöka ert sortiment med framöver?

Vi har flera nyheter under året. Det handlar om både nya kategorier som ännu är hemliga, men även nyheter inom våra största kategorier som är bärselar och bärbara babynests.

Men i och med att vi designar allt "inhouse" och sätter upp egen "supply chain" för att passa vår design så tar det ibland lite längre tid än vad man vill. Men det leder till ökad kvalitetskontroll och bättre produkter för alla blivande och nyblivna föräldrar.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap