ANNONS

Amazon lanserar ny rea-fest i Sverige: "Mer aktuellt än någonsin"

Ja, du läste rätt: Det våras för en ny rea-högtid

Pressar priser inför våren.

ANNONS

Lågpris har aldrig varit hetare än nu. Senast i går skrev vi om hur Costco blöder pengar i Sverige för att kunna ta en rejäl bit av kakan i landet med hjälp av låga prislappar.

Samtidigt ser vi aktörer som Aliexpress, Temu och Shein locka en stor andel kunder i Sverige och övriga Europa, något som Amazon naturligtvis tagit notis om. De som så gärna vill äga den där marknaden. I det ledet gör man sig nu redo att lansera en helt ny, tydligt paketerad rea-högtid för bolaget.

Den har fått namnet Spring Deal Days och självklart dyker den upp även i Sverige, som e-handelsjättens minsta marknad där man har en lokaliserad e-handelsverksamhet. Startskottet går den 20 mars och det hela rundas av fem dagar senare.

LÄS ÄVEN: Costco gör brakförlust i Sverige - nu vill de erövra e-handeln

Vi hörde av oss till Amazon för att få veta mer om varför man valt att introducera ännu en rea-period, när man redan har Prime Day och Black Week att förhålla sig till.

Är det på grund av prispress från konkurrenter och/eller en möjlighet att ta marknadsandelar?

Detta är inte första gången vi har en vårrea, men det kan nu vara mer aktuellt än någonsin. Vi vet att varje krona räknas för många svenskar just nu, och med rabatter på hundratusentals kronor hoppas vi att våra kunder kan hitta vad de behöver till ett lägre pris, säger Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon.se, till Ehandel.

Varför en rea-period just i slutet av mars?

Det är ett bra tillfälle för våra svenska kunder att göra sig redo för våren, med lägre priser på allt från hem och trädgård till sportutrustning.

Amazon brukar, som ni förmodligen vet, inte vara pigga på att dela med sig av den affärsmässiga anledningen till olika beslut.

Men sett till hur lågprismarknaden stått i full blom de senaste åren, samtidigt som konkurrenterna blir fler och svårare att tampas med, är det nog läge att anta att det handlar både om att möta den nuvarande konkurrenssituationen och möjligheten att ta ytterligare marknadsandelar.

"Vi känner oss trygga"

Huruvida den nya rea-festen kommer att påverka andra liknande perioder, det vill säga om någon plockas bort, framgår dock inte.

Jag kan i dag inte säga något om andra readagar under året. Just nu fokuserar vi på att göra Amazon Spring Deal Days till en fantastisk vårrea för våra kunder.

Samtidigt har Amazons marginaler redan pressats hårt i Sverige och fler rabatter kan spä på den utvecklingen ytterligare.

Rörelseresultatet föll från 17,6 till -3,3 miljoner kronor under 2023, men den amerikanska jätten verkar inte vara rädd att ta en förlust för att skruva upp temperaturen gentemot konkurrenterna.

Vi känner oss trygga med de erbjudanden vi erbjuder, säger Linnea Forrester.

LÄS ÄVEN: Amazon.se omsatte 2,3 miljarder i Sverige - men resultatet föll

Nils Lund
nils@ehandel.se