ANNONS

Hennes nya e-handel lyfter ovanlig sjukdom: “Vill öka medvetenheten”

Hanna med sonen Hampus
Fotograf: Robin Sköneskog

Bidrar till forskningen.

ANNONS

Marknadsföringsexperten Hanna Widestrand, som hjälper populära varumärken nå ut digitalt, lanserar nu sin egen e-handel. Och det är en lite annorlunda historia bakom den nya nätbutiken Totadore.se, som säljer badblöjor för barn.

Butiken ska nämligen bidra till ett forskningsprojekt om Hirschsprungs sjukdom vid Lunds Universitetssjukhus. En tarmsjukdom som Hannas son drabbades av 2016. Sjukdomen innebär att barnet saknar specifika nervceller i tarmen som gör att den inte kan fungera normalt.

Vid ovanliga barnsjukdomar som Hirschsprungs finns det en brist på forskning på grund av knappa finansiella medel. Familjerna drabbas otroligt hårt och under tiden de faktiskt bearbetar ett trauma försöker de navigera i den knappa information som finns att tillgå. Detta vill jag förändra, berättar Hanna Widestrand.

En del av vinsten från Totadore ska nu alltså gå till forskningen kring denna sjukdom.

Mitt mål med Totadore är att inte bara bidra till forskningen kring denna sjukdom, utan också öka medvetenheten om den bland allmänheten, säger Hanna.

Badblöjorna ska vara återanvändbara och tanken är att skapa en positiv upplevelse för barn och föräldrar vid badstunden, något som sägs vara utmanande med sjukdomen i fråga.

För mig var det viktigt att producera en produkt som var hållbar och som gick att relatera till utmaningarna med just Hirschsprungs sjukdom, men som alla barn har glädje av. Badblöjan är läckagesäker med en design som sluter tätt kring midja och lår, berättar Hanna.

Och redan nu finns planer på ett utökat sortiment, där UV-tröjor och badblöjor för äldre barn står på agendan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se