Den nordiska e-handelsmarknaden i Sverige, Norge och Finland har nått en hög mognadsnivå, visar rapporten E-handelsanalysen 2024 som Walley gjort. Där framgår det att nästan alla vuxna konsumenter har handlat åtminstone någon gång på nätet, medan nästan hälften handlar online minst en gång i månaden.
Men hur får du dem att handla hos just dig? I rapporten framgår det att en av de viktigaste punkterna här hemma är hållbarhet. 63 procent av de svarande i Sverige säger att hållbarhet är viktigt när de köper en vara online.
Motsvarande siffra är bara 37 procent i Norge och 45 procent i Finland.
Det kommer att vara viktigt för handlare att kartlägga sin värdekedja – allt från produktion, uppströms och nedströms, till användning, återvinning och återanvändning. Det här gäller även mindre företag som kommer att få ökade krav på sig att kunna redovisa detta till sina kunder. Alla, oavsett storlek, har alltså mycket att vinna på att se över hela värdekedjan och att arbeta mer systematiskt med hållbarhet, säger Mårten Sjölin, som är vd, konsult och partner på Sjölin & Löfgren, i rapporten.
I rapporten nämns också tre typer av konsumenter, som man behöver fånga upp.
Den miljömedvetna
Dels den miljömedvetna som värdesätter hållbarhet allra mest. De uppges handla lika mycket som genomsnitskonsumenten, men lägger större vikt vid att handla hållbart.
De föredrar också i större utsträckning att handla på faktura. Och det är en kundgrupp som under lågkonjunkturen minskat sin konsumtion, men ökat sitt sparande högre än genomsnittet. Det är också en grupp som innehåller nästan dubbelt så mycket kvinnor som män.
Den konjunkturkänsliga
Kund nummer två är den konjunkturkänsliga. De är mer benägna att gå med i kundklubbar för att göra bra kap och lockas därför i högre utsträckning av exklusiva medlemsrabatter än snittkonsumenten. Hållbarhet är fortfarande viktigt, men det är framför allt hållbara transporter den här kungruppen vill se.
Den otåliga
Sist men inte minst är den otåliga. Här är snabbhet, enkelhet och smidighet allt. Det här är kundgruppen som blir lojal om man har en snabb och pålitlig leverans, smidigare betalsätt och bra kundservice.
Är betalningen smidig och snabb uppger 81 procent av dem att de kommer handla i samma butik igen. De är dock något skeptiska till kundklubbar. Men hållbarheten är något man fortfarande tycker är viktigt.
Så tänker de i år
Hur resonerar då respektive grupp under 2024? Siffrorna i rapporten visar att 49 procent av de nordiska konsumenterna har spenderat mindre under lågkonjunkturen. Och 80 procent uppger att de behövt kompromissa på något sätt med både sparandet och konsumtionen under lågkonjunkturen.
De konjunkturkänsliga har dragit in på nöjesinköp, restaurangbesök och hittar olika vägar till det bästa priset.
Jag har minskat på klädinköp och köper mer begagnat, säger en konsument i rapporten.
Jag är beredd att invänta reducerat pris och om det händer köper jag fler exemplar av varan, säger en annan.
Bland de miljömedvetna är det helt andra saker som hamnar i främsta rummet. Bland annat tydlig, transparent information om varorna och dess värdekedja. Finns inte det är risken stor att de här kunderna väljer att helt lämna webbutiken under 2024.
För mig är det viktigt att produkten ska fungera länge, vilket innebär att man slipper köpa nya produkter i onödan, säger en konsument.
Jag tycker att alla företag som tjänar pengar på mitt köp ska ta sitt fulla ansvar över hela kedjan från "ax till limpa". De flesta ägnar sig just nu ENBART åt greenwashing, svarar en annan.
Faktum är att det här är faktorer som ofta nämns i frisvaren även hos den otåliga kundgruppen.
Jag vill att produkterna är tillverkade av hållbara material och håller god kvalitet, lyder ett av dem.
Jag skulle aldrig beställa från länder med för lång transport av hållbarhetsskäl. Men mitt senaste köp visade sig vara en produkt fraktad från Kina. Så jag skulle önska tydligare information om vart saker och material kommer ifrån. Då skulle det vara mindre krångligt, lyder ett annat.
Hårda siffror
Så svaret på hur man lockar de här olika kundgrupperna under 2024 är alltså fokus på hållbarhet, bra priser och en kundklubb med lojalitetserbjudanden. Men också tydlig information, hållbar frakt och smidig utcheckning utan för många steg.
Den som nu är nyfiken på hårda siffror från rapporten, som gjorts med över 3000 deltagare och minst 1000 i respektive land, så kommer de här nedan.
De tre viktigaste hållbarhetsfaktorerna (Sverige)?
Transport och leverans, 53%
Miljövänliga produkter och förpackningar, 49%
Tillverkare som tar socialt ansvar, 37%
Lämnar du sidan om betalningen är krånglig, eller tar längre tid än förväntat (Norden)?
Lämnar ibland, 46%
Lämnar oftast direkt, 27%
Stannar oftast kvar, 13%
Lämnar direkt, 8%
Vet ej, 4%
Stannar alltid kvar, 13%
Andel konsumenter som gärna återkommer till en eller flera butiker (Norden):
Norge: 73%
Sverige: 68%
Finland: 61%
Kvinnor: 72%
Män: 62%
Konjunkturkänsliga: 76%
Otåliga: 67%
Miljömedvetna: 65%
Medlem: 72%
Icke medlem: 45%