ANNONS

Guide: Tillverkning och import – allt du behöver veta del 2: CSR, Carbon footprint och Supply Chain Traceability

ANNONS

I första delen av vår artikelserie gick vi igenom hur man bör tänka när det kommer till att välja och tillverka rätt typ av produkter. Den här gången handlar det om något minst lika viktigt, nämligen att se till att man har koll på att produkterna tillverkas hållbart och ansvarsfullt. Något som blir allt viktigare i takt med att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna.

Innan man väljer ut specifika artiklar som passar till egen sourcing enligt artikeldel 1 (länk), behöver man fundera lite extra på var man står gällande krav på leverantörers CSR-riktlinjer (corporate social responsibility), carbon footprint och spårbarhet genom hela sin supply chain (supply chain traceability). Det är något som kommer att påverka hur man går tillväga, och vilka produkter som är möjliga att arbeta med.

I dagens globala, och inte minst digitala ekonomi, är det viktigt att ha en öppen och transparent leverantörskedja. Det för att säkerställa att produkterna tillverkas under ansvarsfulla förhållanden enligt de CSR man har som bolag. Det samt att produkten faktiskt uppfyller kundens krav på kvalitet och säkerhet. 

Både mindre, men framför allt större varumärken, kan hamna i ordentligt blåsväder om de påstår en sak, men gör något helt annat i verkligheten.

Ett hygienkrav

CSR är något som de som varit med ett tag säkert känner igen. Det var på tapeten i början av 2000-talet, men har till stor del ersatts av diskussionen om miljöavtryck med carbon footprint och supply chain traceability som ersättare. 

Det kan bero på att genomarbetade CSR-riktlinjer är ett hygienkrav. Men känslan är att det nu flyger under radarn i takt med ett ökat fokus på klimatet. Något som gör att man kan ta ut en ökad prispremie på produkten till en alltmer miljömedveten marknad, som säger sig vara villig att betala.

Alla dessa mjuka värden är olika viktiga för olika sortiment och produktkategorier. Lite beroende på branschstandard och på vilket intryck man vill ge, och varumärket man vill bygga. 

Tar man fram ett private label inom miljövänliga barnkläder är det kanske viktigare för kunden, och därför också mer lönsamt, att kommunicera och visa hela sitt klimatavtryck (förutsatt att det är bra) än om man till exempel jobbar med elektronik. Där det är viktigare att det finns en CE/RoHS-märkning och att produkten är säker att använda.

Hur passar då allt detta in i hur man väljer ut och tar fram produkter för att sälja i sin e-handel?

Precis som i den förra artikeln där man kan titta på sina förutsättningar för att plocka ut möjliga kandidater, behöver man även här titta på vilken typ av kategori och klimatprofil man vill jobba med.
 
För att kunna kommunicera, och dra nytta av att bygga varumärket kring det faktum att man är transparent med vilka material man använder och vilket klimatavtryck det ger, är det även en förutsättning att kunna visa det för sin slutkonsument. Något man kan göra med hjälp av olika system där man kan mäta hela sin supply chain. 
 
Tjänsten OkTrade, där jag är en del av deras Advisory Board, är ett exempel där leverantörer i olika led av produktionen kan mata in data. Detta för att säkerställa och göra det möjligt att visa vilka delar, eller hur stor andel av produkten, som tillverkas i respektive land, dess klimatavtryck och carbon footprint.
 
 

Kina eller Europa?

Är det viktigt för er att trycka på och upplevas som ”klimatsmarta”, och göra det möjligt att visa på en transparent produktkedja? Om man svarar ja på någon av de frågorna blir det betydligt svårare att arbeta med Asien och Kina. De är i många fall inte mogna att dela med sig av sin data, och/eller så har de själva inte full kontroll på sina inköp. Vilket kan göra det problematiskt. 
 
Det är självklart ingen omöjlighet. Men i de fallen då det är viktigt är det nästan alltid lättare, och en lägre tröskel, att anlita tillverkare i Europa. Men då begränsas samtidigt de områden och de produkter man kan börja jobba med. 
 
Detta påverkar direkt nästa steg i serien som handlar om att välja rätt land, samt rätt leverantör och fabrik, för just din produkt och ditt företags profil.

Del 3 publiceras den 8 juni 2023.
Bild av Martin Granberg
Martin Granberg
CSO på Priceindx
Martin Granberg